Retuscherade bilder....

Jag var ju på radion och sände gudstjänsten i dag.
Halvlyssnade till vad prästen sa... hon tog upp bl a att vi
människor är så fixerade att skaffa oss rikedom och ett perfekt yttre.
Hon sa att det har gått så långt att det talas om att man kan retuschera
skolkorten/skolkatalogen, om man vill.
VA!?!?!?!  VA!?!?!?!? Det kan inte vara möjligt..tänkte jag.
Men, men...ack så fel jag hade....för det finns ett företag här i Sverige
som tar de flesta skolfotona/skolkatalogerna.... och som faktiskt
erbjuder att retuschera fotona om man vill....vitare tänder...slätare hud...
ta bort påsar under ögonen....osv. Men herregud.... vad sysslar dom med????
Det är väl för fan inte meningen att vi alla ska se likadana ut....
För våra barn och ungdomar pumpas full med bilder på hur man ska se ut.
Vi måste i stället tala om för våra barn och ungdomar att man är olika...och det
faktiskt är det normala...även om modeindustrin tycker annat.
Huvudsaken är väl att man är hel och ren...och hur löjligt det kanske än låter
så är det ju viktigaste hur man är som person....eller???
För om jag ska komma med en åsikt så är det ju oftast så att dom som är
medvetna eller tror att dom är snygga är lite för ytliga i sitt sätt.
Nu menar jag INTE att alla är det...... men en hel del faktiskt.
Sen är det absolut inget fel i att ta hand om sitt yttre...med smink och hårfärg..osv.
Nej..jag tycker INTE att man ska tillåta retuschering av våra vanliga foton.
Det räcker väl att massmedian redan reduscherar för fullt.
ELLER??????????

Här kommer några före och efter bilder...











MEN.....man kan ju faktiskt även retuschera åt det andra hållet...så att säga.
Här nedan kommer några exempel.











Och här kommer en bild som jag försökte retuschera, men det lyckades
inte så bra..eftersom jag inte vet hur man gör.
Men jag lyckades i alla fall ändra Hasse till något annat.....
Sämre eller bättre.....jaa-a....det är väl smaken på betraktaren som avgör det.
Eller hur???? Jag personligen föredrar Hasse precis så som han är!!!



Trackback
RSS 2.0