Kräftfiske 21 augusti....

Jag lovade ju förut att jag skulle skriva om årets kräftfiske, så
här kommer det.

Som sagt, fredag den 21 augusti var det dags att åka ut på
Barken och fånga kräftor.




Vi hade fått en plats på Ulvön, vid "Persson-bryggan".
Så det var en bra plats... nära dit, bra med brygga, bra uppe
på land med bord, dass och lättframkomlig mark.

Det var ju uppehåll när vi kom dit, så vi packade ur båten med
stolar, matsäck, fiskegrejer, kameror... osv... och hemmastadgade oss vid
en av bänkarna på land.




Mattias och Hasse började med att fixa kräftbetet.
I år hade vi brax som bete.




Sen hade vi bete på pinnar utmed strandkanten och vid bryggan för att locka
dit kräftor som Mattias och Johanna kunde plocka med håv.





Sen klockan 17.00 fick man ju börja med att lägga i burarna.
Första vändan var Hasse, Johanna och Mattias ut med ekan.




Vi hann ej vara ute länge förrens himlen öppnade sig och det började att
regna. Vi hoppades på att det skulle gå över, så vi la alla våra saker ( som vi
släpat upp på land ) under denna presenning.
Men det slutade ju aldrig att regna... suck.




Hasse, Johanna och Mattias hade regnkläder med sig.
Själv äger jag inga, så jag hade ett paraply.
Men även om man hade regnkläder denna kvällen och natten, så blev
man ju blöt ändå....




Här sitter Mattias och käkar smörgås.
Men när vi varit ute i någon timme, började han gnälla om att han ville hem.
Det var ju sååå tråkigt att vara ute på kräftfiske... han hade ju inget
att göra.... osv.
Så ett tag var det ett herrans liv på honom. Jag tror halva Barken hörde
hans "utbrott".

Men till slut så "lugnade" han ner sig och glömde av hur tråkigt det var... för
då fick han annat att tänka på.... fånga kräftor med håven.





Vi var ute och uppe på land i många timmar.... fastän det regnade.
Vi tände på en brasa, som värmde gott och som lyste så fint när det blev mörkt.






Vid ca 22-tiden fick jag nog av allt regn.
Jag och Mattias gick in i båten där det var varmt och torrt
( fast det kom droppar från kapellet, på vissa ställen ).
Vi tände på värmeljus för att få en mysig belysning.
Sen spelade vi kort och åt chips.
Johanna och Hasse åkte ut och vittjade kräftburarna... i ÖSREGN.












Sen när tröttheten kom, så la sig kidsen och sov i aktern.
Hasse och jag la oss och vilade vid fören.
Hasse somnade nästan på en gång... jag hade liiite problem med att sova.
Hade sån värk i axeln ( som blev värre efter en roddtur ) så det
gick ej att sova. Provade även att sova sittande... men det var ju inte nå
skönt, så jag hade svårt att somna. Så jag var vaken nästan hela natta.

Vid halv sex-tiden på lördag morgon väckte jag Hasse och vi var ut och
tog upp burarna. Då äntligen var det slut på regnandet.
Sen packade vi ihop det sista och åkte hemåt.
Trackback
RSS 2.0