Gotland - Visby

Vi var in till Visby flera gånger under våran
Gotlandsvistelse.
Mest var vi innanför ringmuren. Det är så fint där.




Det här är söderporten i ringmuren.
Alldeles innanför muren finns ett litet torg och en av shoppinggatorna.






Vid torget finns resturangen Brinken, som är en av våra favorit matställen.
Det är överkomliga priser och god husmanskost.
Vi var dit några gånger och åt och varje gång var alla nöjda med maten.
Dom har fyra dagens som man kunde välja på och sen maträtter som finns jämt
att välja på.. typ pyttipanna, spagetti m. köttfärsås och så vidare.





En av dagarna fanns det kokt aborrefilé med persiljesås och kokt
potatis. Och oftast om det finns fisk som dagens, så brukar jag ta det.
Så även denna dag... och den var supergod!!!
Det bara smalt i munnen... mmmm gott!!!!


En av dagarna var vi in till Visby för att shoppa.
Johanna och Mattias gick iväg för sig själva och tittade i affärer.
Jag och Hasse strosade lite efter en shoppinggata och var in i
någon enstaka butik.
Det var så varmt den dagen, så det var olidligt att gå på de
soliga vindstilla gatorna. Man sökte hela tiden efter skugga.





När kidsen hade shoppat färdig, så träffades vid Södergrillen och
åt glass vid en bänk.
Kidsen visade vad dom hade köpt och berättade om deras shoppingvända.





Här vid denna bänk glömde sen Mattias en av sina påsar med två stycken
t-shirtar, som han nyss handlat. Men vi upptäckte inte det förrens
sent på kvällen i lägenheten.
Mattias blev jätteledsen, så klart.
Jag ringde till Södergrillen och hörde om dom hade fått in påsen.
Men dom som jobbade där då, sa att det fanns inget inlämnat.

Men nästa dag åkte vi in till Visby igen. Hasse gick till grillen och frågade
igen om det fanns någon påse med t-shirtar inlämnat.
Och denna gång så visste personalen på en gång att det fanns en påse
inlämnat... och som sen visade sig vara Mattias påse.
Vilken tur vi hade!!!
Det är tur att det finns ärliga människor.....


En annan dag när vi var till Visby, gick vi mest runt och kollade och visst
blev det även lite shopping då med.
Men den dagen började med att Johanna och Mattias ville åka på en guidad tur
genom Visby innerstad, med ett tåg.






Den guidade turen tog ca 20 minuter.
Under tiden satt jag och Hasse i skuggan och kollade på allt folk som
gick in och ut genom den östra porten ( vi satt utanför den ).





När tågturen var slut, så gick vi in innanför ringmuren och strosade lite.
En del shopping blev det väl också.

Vi var bl a in i affären, Karamell Boden, som finns med i en av Pippi Långstrumpsfilmerna.
Det enda vi handlade där var dricka och sen ville Mattias ha
en polkagrisklubba.









Sen var vi in i Visby S:ta Maria Domkyrka och kollade.
Kyrkan börjades byggas i slutet på 1100-talet.
Den är den enda av stadens många medeltida kyrkor som bevarats
till nutiden.
Kyrkan har eldhärjats i olika delar av den, så ett fåtal ombyggnader har
gjorts på 1700-talet.
Omkring sekelskiftet 1900 skedde en restaurering av kyrkan.
Då fick kyrkan ett helt nytt kor.






1684 sänkte rådmannen Johan Wolters och hans hustru Catharina
denna praktfulla predikstolen till kyrkan.
Dess föregångare, från 1548, såldes till Grötlingbo kyrka på södra Gotland,
där den fortfarande är i bruk.




Dopfuntet är daterat till år 1240. Den är tillverkad av röd och grå
Gotländsk kalksten.



Som jag sa förut så är det fint och mysigt inne i Visby innerstad.
Många fina gränder och små gamla hus.... många uteserveringar att
sitta vid.. mycket att titta på.







Gatorna inne i innerstaden är av kullersten, så det kan vara lite jobbigt
att gå runt... om man inte har rättförs skor på sig...ähum... som jag.
Jag hade mina sköna och svala sandaler... dom med lite klack..som ju egentligen
är väldigt sköna skor.... men det var inte några bra skor att gå i där...
inte när man gick en del ... då ångrade jag mig att jag inte hade
mina tennisskor på mig... även fast dom är lite varma.




Och är man i Visby så ska man ju självklart gå till Sveriges största
glassbar, Glassmagasinet, ... med över 130 olika smaker i kulglass.
( Detta kort är visserligen på ett annat ställe i Visby ).

Glassbaren finns nere vid hamnen och det är alltid mycket folk där, både
utanför vid borden och inne. Så man får vänta ett bra tag innan
man får komma fram och välja sina smaker.
Det är mindre kö till mjukglassen.

Innan vi åkte till Gotland i år, så bestämde jag mig för att smaka på nya smaker.
Och det gjorde jag, men jag var liiite feg. Jag vågade inte smaka på
något annorlunda.. typ whiskeyglass... ingefära.... peppar...osv.
Jag valde istället smakerna dumle, after eight och lakka ( hjortron ).
Ja, det gick väl att äta... godast var lakka... tyckte jag.









Trackback
RSS 2.0