Sjusovare är ett djur.....

Visste ni att det finns ett djur som heter Sjusovare?

Det hade jag ingen aning om... förrens nu.
Jag googlade på ordet sjusovare... ifall jag skulle hitta
en bra bild till mitt förra inlägg.
Och det var då jag fick se att det fanns ett litet djur
som faktiskt heter så.




Sjusovaren är en art i familjen sovmöss.
Den är 13–19 cm lång och har en yvig svans av 11-15 cms längd.
Vikten varierar mellan 70 och 300 g.
Sjusovaren är ljusgrå på ovansidan och vitaktig på undersidan.
Kring ögat har den en tydlig, svart ring.

Arten lever främst i lövskog, men också i blandskog och trädgårdar
från centrala till södra Europa och österut till norra Iran.
Den saknas i det allra västligaste Europa.
Arten inplanterades 1902 i England av den brittiske zoologen
Lionel Walter Rothschild, 2nd Baron Rothschild.
Den har i södra England blivit ett besvärligt skadedjur,
vilket förvärras av att den är fridlyst.

Sjusovaren är nattaktiv.
Den är högljudd, med olika brummande, morrande och visslade läten.
Sjusovaren kan bli upp till 4-5 år gammal.
Den ligger i dvala från september eller november till maj eller juni.

Sjusovaren lever främst på frön, bark, blommor, frukt, nötter och svamp.

Det finns flera sorters sjusovare.
Den afrikanska dvärgsjusovaren är inte utrotningshotad och
är fullt tillåten att hålla som sällskapsdjur.
Än så länge kan det vara svårt att hitta sjusovare i djuraffärerna här i Sverige,
trots att det är lagligt för djuraffärer att sälja dem.
Det är oftast lättare att ta kontakt med en uppfödare om man är
intresserad utav exotiska husdjur.
Trackback
RSS 2.0