Stollbergsgruvan.....

OBS!!!
Orkar du inte scrolla ett tag... eller läsa en massa strunt...
eller se en massa bilder, så är detta inlägg inget för dig......



Ååååhh... vad jag hatar när det ska krånglas!!!
Nu har jag suttit här vid datorn i flera timmar och försökt
överföra bilder från kameran till datorn.
Men, men... det har krånglat hela tiden.... allt möjligt...ggrrrr.
Men till slut lyckades jag få in alla bilderna.

Egentligen är ju klockan över midnatt och det är ju en ny dag.
Men jag kommer i alla fall att skriva idag.... fast det egentligen
var ju igår ( fredag ).

Såå... idag mot kvällningen åkte vi förbi hos brorsan med familj.




Jag/vi hade plockat med oss lite olika bär ifrån våran gård till
småttingarna.
Och det första jag gjorde när jag skulle kliva ur bilen, var väl att
tappa muggen med bären på gatan.... så dom bären som ej blev mosade
plockade Johanna upp igen.

Molly tyckte att krusbären var lite sura, men hon åt dom ändå.
Men hon åt bara innanmätet... skalet ratade hon.






Molly och Nellies morfar var också där. Han var dit och skulle hämta
lite packning och sen till slut själva barnen.
Dom skulle sova över hos honom.

Efter besöket hos brorsan och dom, så drog vi vidare mot Silfhyttan.
Johanna ville övningsköra, så det fick hon väl.
Jag satt framme med henne.
Men herre jösses vad nervös och jaa-a... ibland  t o m rädd.... jag var.
Johanna körde väl bra och lungt för det mesta.... men sen ibland så
blev det lite för nära vägkanten.... eller för fort i en kurva.... osv..... för hon
är ju fortfarande nybörjare... hon har ju bara kört bil 5 gånger.
Men hur som haver... jag passar INTE att sitta med henne när hon
övningskör... jag är för nervös och det i sin tur smittar av sig på Johanna.
Så nu i början får Hasse vara med henne och övningsköra... för han
däremot är kolugn... och enligt honom själv är han inte nå nervös.

Men hur som haver... vi kom fram till det tänkta målet.... Stollbergs gruvor.





Jag har bott i Smébacken i nästan hela mitt liv.... ja, i 36 år... nästan exakt.
Och jag har bara varit till Stollberget en gång förut.... vad jag vet.
Och då var jag bara vid vägen.... vi gick inte runt och tittade... tror jag....




Men idag gick vi upp till utsiktstornet.
Det var lite kämpigt... för jag har ju fortfarande ont i ryggen... och det
kändes mer när jag "klättrade" upp till tornet.
Här står jag och vilar lite och håller i mig i stolpen, så att jag kan stå
rakt upp med ryggen... så gott det gick.





När vi kom upp till tornet, så gick Hasse, Johanna och Mattias upp i den
och tittade på utsikten.
Johanna som är höjdrädd klarada av att vara där uppe.... så jag är
stolt över hennes bravad.

Tyvärr var rastbordet där uppe sönderslaget.... så vi kunde ej
sitta där och fika.

Vi kastade sten i dagbrotten, för att "höra" hur djupa dom var.
I ett av hålen, när man kastade i sten, blev ljudet häftigt... ja, nästan
lite mäktigt... det lät jättefränt...ljudet gick runt och ekade... eller något
åt det hållet.














Men brevid dagbrotten fanns det ett fint område med många
bänkar att sitta och fika vid. Där fanns även dass, vindskydd, grill och
denna lekstuga, som Mattias håller på att inspektera.
Så där var det fint att sitta och njuta av fika och naturen.







När vi hade fikat färdigt.... och kollat runt... och fotograferat, så åkte
vi hemåt. Johanna övningskörde och denna gång var det Hasse som satt
där framme med Johanna.
Men..... jag var lika nervös ändå.... för jag kunde ej slappna av... och var
tvungen att titta på vägen och lägga mig i..... även om det inte behövdes.
Nej, för att skona mina nerver får jag hålla mig hemma när
Johanna ska ut och övningsköra.... i alla fall så länge tills hon kan
alla "momenten" ordentligt.... så att säga.

Vi tog en avstickare förbi hos Jörgen och dom.
Vi läste ju på Jörgens blogg att han hade äntligen fått upp halva staketet.
Så den ville vi se... så mycket som man har hört om detta staket....hahhaaa.




Det var jättefint... passade jättebra till huset.
Tyvärr så tänkte jag inte på att ta ett kort från vägen... utan jag satt på
deras trapp och tog detta kort.




Hasse och Jörgen var iväg och kollade på familjen Svenssons
vedstapel.... öööhh...hur nu det kan vara så intressant??... hahhaaa.


Marcus, "Fille" och Mattias åkte skateboard och då ville även
lilla söta Isabelle åka på sin skateboard.... sagt och gjort.




Hon såg så gullig ut med alla sina skydd..... : )

När vi hade varit där ett tag och tjolat om dittan och dattan, så åkte vi hem.

Trackback
RSS 2.0