Barken runt.....



Igår på eftermiddagen åkte vi upp till mina föräldrar och fikade.
"Busungarna" var också där.

Efter besöket hos mina föräldrar skulle jag och Johanna ut och
fotografera lite.... när det äntligen var uppehållsväder.




Jag började med att ta ett kort på morsans fina kruka med pensér.

Vi kom på att vi åker Barken runt och tittar efter något att ta kort på.
Sagt och gjort!
Hasse, Mattias och Andreas ( Mattias kompis ) ville också med
på våran rundtur.




När vi stannade till någonstans för att ta kort, så var grabbarna
snabbt ute och "härjade". Och i bilen var dom också lite härjiga... så man
hade lite svårt att koncentrera sig på att hitta fina objekt att fotografera.....




Jag tycker det är så fint med ängar/hagar som är fulla med smörblommor...
och andra ängsblommor...




Vi stannade till vid denna sjö för att fotografera 2 klungor med
kanadagäss, som var alldeles vi stranden.... men dom blev skrämda när
vi stannade till med bilen och simmade utåt mot sjön..... men jag
lyckades i alla fall ta denna bild på dom.....




I Söderbärke stog denna glassgubbe efter vägen och lockade
till sig folk i det soliga vädret.... så även oss....





Så vi köpte oss kulglass och satte oss vid en bänk och njöt av
glassen och solen som värmde på riktigt bra..... så vi till slut fällde upp
parasollet för att få liiiite skugga......










Grabbarna står på Mässtenen i Vanbo.

Flera legender är knutna till Mässtenen.
En är att prästerna under sin båtfärd från Söderbärke norrut skulle ha
lagt till och hållit mässa här.
Strax väster om stenen låg Bärkebygdens avrättningsplats.
Vid Mässtenen utdelades nattvarden till den dödsdömde före avrättningen.
Denna mässa är en annan förklaring till namnet.

Genom lagmansdom år 1697 förlades avrättningsplatsen för
Norr- och Söderbärke i Nedre Vanbros inägor väster om Mässtenen.
Den sista avrättningen verkställdes 1858 och besöktes
av ett stort antal åskådare.








Kolbäcksån vid Lernbo.





När vi sen kom hem igen, tog jag mig en liten runda runt huset och
tog några kort på blommor som finns på våran gård....









Sen kom ju regnet och det rejält med.
Så då var jag och Hasse hemma och tog det lungt.
Mattias var hos Andreas och Johanna var med sina kompisar.
Hon skulle även sova över hos Evelina.

Trackback
RSS 2.0