11 september... åtta år sen.... 6 år sen...

Minns ni vad ni gjorde den 11 september 2001?

Det gör jag... en del i alla fall.

Jag jobbade ( vi fanns då på Väderbacken ) för fullt, när
en arbetskollega kom in från jobb.
Han hade radiohörlurar på sig.
Han berättade för mig att han hade hört på nyheterna att
det var ett plan som hade åkt in i något torn.
Jag frågade honom om det hade hänt här i Sverige?
Nej, det visste han inte, sa han.
Sen trodde han att det måste ju vara ett litet flygplan...
typ en "hobbyflygplan" som hade åkt in i någon
flygledartorn... det var vad han gissade på....
för vem i helsike kunde ens komma tanken på att
det kunde vara stora plan som flögs MEDVETET in
i olika byggnader i USA?!?!?!?!

Efter det så tänkte jag väl inte nå speciellt på det där...
jag hade så mycket att göra på jobbet.
( Sen minns jag väl inte heller om jag tänkte mer på det ).

Men när jag kom hem... då fick man ju se på tv:n att det
var World Trade Center i USA som min arbetskollega
hade pratat om tidigare på dan.

Man blev ju helt förskräckt över tv-bilderna på de brinnande tornen.
Och man förstog ju ingenting... vad var det som egentligen hade hänt?
Hur kan ett plan flyga in ett torn.. bara så där?
Jaa-a... man hade tusen tankar och funderingar....och frågor....

Sen började det ju komma uppgifter på att det var 2 plan som
störtat mot WTC och ett plan i Pentagon och ett annat plan
hade havererat på ett fält.
Det börjades prata om terrorattack... om Usaman bin Ladin...
al-Qaida....

Men man förstog ändå inte... VARFÖR????
( Ja, rent mänskligt tänkt... så att säga ).

Hur i helvete kunde en grupp människor bestämma sig för att
beröva ca 3000 oskyldiga människors liv???
Hur kunde dom anse sig ha den "makten"????
Hur är man funtad som människa, när man gör så här???
Eller är det människor överhuvudtaget???
MONSTER... IDIOTER... GALNINGAR...PSYKON....
ja, det finns hur många ord som helst att beskriva dessa
människor... men inget av dessa ord räcker till
att beskriva dom.... för det borde inte finnas sånna
människor i världen... dom behövs INTE!

Undra hur anhöriga till dom som dog kan leva vidare?.. när
dom har fått uppleva något som man inte trodde kunde hända?
Orkar dom leva med hatet mot dom som är skyldiga till
massakern???

Jaa-a.. det finns så många frågor.. men inte så många
bra svar... tror jag.































Två år senare... den 11 september 2003 fick vi i Sverige en
ny chock. Anna Lindh dog denna dag... efter att ha blivit knivhuggen
dagen före, av Mijailo Mijailovic på varuhuset NK i Stockholm.
Samma där.. VARFÖR??


Trackback
RSS 2.0