Elvis Presley, The King........



Elvis Presley har sålt över 1 miljard skivor världen över, en bedrift som bara
han och the Beatles klarat av.

Elvis har haft flest singelettor på Storbritanniens singellista med hela 21 stycken. (3 fler än The Beatles).

På USA:s singellista Billboard har Elvis haft hela 17 singelettor, flest av alla soloartister
men 3 färre än The Beatles.





Ett uttryck som Elvis själv skapat och ofta använde lyder: ”Kritisera inte det du inte förstår,
min gosse, du har aldrig varit i den mannens skor”.

Redan som fyra femåring hade Elvis stor intresse för musik. Han gick i kyrkan och sjöng
psalmerna så högt han kunde, i kyrkan sjöng man psalmerna som de svarta länge
hade gjort d.v.s. gospel. Det var de enda sånglektionerna Elvis tog.





Tack vare en billig postorder gitarr som Elvis fick av sina föräldrar i födelsedagspresent,
lärde sig Elvis att spela gitarr. När de andra barnen gick och badade satt han på
bakgården och försökte att plocka ut melodier. Några var gospelsånger, ballader men några
var sånger han hade plockat efter att ha lyssnat på grammofon.
På eftermiddagarna efter skolan arbetade han som vaktmästare på en biograf och på
helgerna klippte han gräsmattor. När han hade tagit sin skolexamen så började han jobba på
en fabrik (han fick stiga upp klockan 3 på morgonen). Efter det började han köra lastbil.





På en kafferast i studion så försökte Elvis roa killarna genom att spela en snabb rhythm and blues-låt.
Sam Phillips hoppade ur sin stol och ropade ”Grabben det är precis så där du skall sjunga.”
Kort därefter så fick han uppträda på en utomhusscen utanför staden.
Han sjöng ”That`s All Right Mama” och tonåringarna längst bak började att skrika.
Elvis blev förvånad, men när han insåg att det var honom de skrek åt så tänkte han
”Nu är det slut på våran fattigdom, jag kommer att bli något stort.”





Parker var den som fick upp Elvis på vita duken, 20th Century Fox betalade
Elvis 100.000 dollar för sin filmdebut.

Elvis skulle hålla en konsert hemma i Tennessee, strax innan han skulle gå på scenen
så sade han ”När jag var yngre så var jag tvungen att planka in, och jag blev för det
mesta utkastad, men nu så får jag eskort in”.





Värnpliktige Elvis Presley vägde 83 kg när han ryckte in , var 181 cm lång och sitt berömda
hår var nedklippt till korrekt armélängd. En reporter frågade Elvis om han trodde
att hans popularitet skulle minska under millitärtjänstgöringen, Elvis svarade
”Jag funderar aldrig över min popularitet om den kommer att minska eller ej.
Jag har många år kvar och kan arbeta länge än. Kanske är det för att jag är så ung som
jag aldrig funderar över hur länge jag kommer vara artist. Jag kommer att göra många
skivor och även filmer, jag har åtminstone tre år planerade när jag slutar min tjänstgöring.
Jag kommer att ha att göra en bra tid framöver”.

Under sin tid i Västtyskland träffade Elvis sin blivande brud, Priscilla (Presley).





När Elvis kom hem (från de militära) hade han gått ner till 77 kg ( från 83 kg ),
han hade fått muskler också. Kort efter Elvis hade återvänt hem så skulle han på
presskonferenser och på TV-inspelningar T.ex. i Frank Sinatras show.
Elvis spelade in ny skivor och filmer när han hade kommit hem.

Den 1:a maj år 1967 gifter sig Elvis med Priscilla på Hotell Aladdin i Las Vegas.





När Elvis inte klarade av att genomföra en konsert i Las Vegas
( Elvis gick av scenen likblek i ansiktet ) så blev vänner och fans mycket chockade,
de misstänkte att något stod fel till. Kritikerna behöll sin vanliga attityd ” vad spelar det för roll.
Han har inte gett en bra show på flera år. Han kanske borde lägga av nu medan han
fortfarande är på toppen ”. Man fick höra rykten om att Elvis tänkte dra sig tillbaka,
men Elvis sa att alla rykten bara var nonsens. Men Elvis sa att han aldrig hade mått bättre i
hela sitt liv och fortsatte att sjunga på sina slutsålda, korta, hafsiga koncerner.
Onsdagen den 10 augusti 1977 så kom det tråkiga beskedet många fruktat: Elvis the King är död.
Han dog av en hjärtattack endast 42 år gammal.



Trackback
RSS 2.0