Memma....Mämmi.....

På jobbet idag åt vi resterna från igår.
Det var lika uppskattat och gott idag som igår.
Enda skillnaden idag var att till efterrätt fick alla som ville, smaka
på Memma ( på finska Mämmi ).



Memma är en traditionell finlänsk påskrätt som äts som dessert.

Memma är huvudsakligen gjord på rågmjöl, rågmalt och sirap.
Rätten har en mycket karakteristisk klibbig konsistens och mörkbrun färg
med mustig, söt doft av spannmål.
Memma äts vanligtvis med mjölk eller kaffegrädde och strösocker.


På jobbet fick vi den serverad med strösocker och grädde.

Jag har smakat på Memma för lääänge sen.... och jag tyckte inte om det då.
Så jag tänkte inte smaka idag.
Men när mina arbetskamrater, som är "äkta" svenskar, smakade på Memma
för första gången idag och tyckte om det.... ja, då var jag ju helt enkelt
tvungen att smaka på det igen. Kanske jag mindes fel???

Men, men... i detta fallet var det inget fel på mitt minne.
Det smakade ingen bättre idag, som för lääänge sen.
Inte ens grädden och sockret kunde få den god.......



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0