Vinter....

Den här vintern har vi verkligen haft en VINTER.
Kallt och snörikt!

Alla som håller på med någon vinteraktivitet
har verkligen kunnat ägna sin tid till det.
Om man har varma kläder.....

Här kommer lite bilder på VINTERN!



Isklättring har jag aldrig provat och kommer nog aldrig att göra det.
Men själva isen på dessa bilder är fin.



Skoter där emot har jag åkt... och det är ju hur roligt som helst.
Men tyvärr så har ju isarna inte varit de bästa.... så att man har kunnat åkt på dom.
Sen har det ju även varit alldeles för kallt för att åka.... och jag äger väl inte
det varmaste plaggen för skoteråkning... än i alla fall.



När man var barn och den första snön kom, så blev man ju överlycklig.
Man gjorde snöänglar och hade snöbollskrig.... osv.
Men vinterbad har jag aldrig provat och så lär det nog förbli.
Men att rulla i snön skulle jag kunna göra om jag har en varm bastu i närheten
och inte en massa grannar runt omkring.....



Som sagt, jag har en jävla respekt för isar. Jag går inte ut på dom i första taget.
Det ska helst vara en ½ meter is och gärna mer, innan jag vågar ut på den.
Pimpla har man väl gjort.... någon gång. Men nu var det ett tag sen.
Det är ju så kallt att ta av fiskarna... ähum... även om jag inte skulle göra
det i första taget.



Sport som utövas på vintern.....



Konståkning brukar jag kunna titta på ibland.
Jag har faktiskt själv gått på konståkning i min barndom.... nere på Heros.... på
bandyplanen. Det var roligt, men tyvärr fortsatte dom inte med det sen nästa vinter.
Varför kommer jag ej ihåg.



Slalom har jag faktiskt åkt några gånger... även om jag inte kan.
Dels så åkte man någon gång på friluftsdagen.... för det fanns inget bättre att göra.
Sen har jag faktiskt varit till Sälen och åkt.... där jag blev "lurad" att åka
nerför en puckelpist.... och det var skitsvårt och jobbigt.... och rädd var jag också.
Sen har jag även åkt slalom uppe på alperna i Österrike. Det var en upplevelse!



Skridskor åkte jag mycket som barn. Jag har jämt bott nära en skridskoplan.
Ni vet då förr, när kommunen spolade is på nästan varje fotbollsplan som
fanns i våran kommun.
Vi kunde vara på isen i flera, flera timmar. Man ville inte in även om man
frös om tårna... för det var så roligt.
Vi gjorde allt möjligt.... lekte konståkning.... spelade hockey... tävlade i
snabbhet.... lekte "under hökens vingar kom".... och en massa annat.



Mera vinter aktiviteter på is......



Längdskidor har man väl åkt en hel del i sin barndom.... och i skolan.
Som barn åkte man i skidspår på olika ställen eller så åkte man ner för backar.
Jag har även åkt slalom med längdskidor.... på Uvbergsbacken.
Det var våran knäppa lärare i mellanstadiet som drog upp oss dit.
Gissa om det var lätt att åka slalom med längdskidor???
Grabbarna fick även åka störtlopp!!!! Tills en av killarna ramlade och slog sig rejält.

Jag har även varit till Sälen på friluftsdagar och åkt längdskidor... flera gånger.
En gång så blev det snöstorm... så man såg inte nå vart man åkte.
En annan gång var det så jävla kallt, så man trodde man skulle frysa ihjäl.
Och våran matsäck var djupfryst när vi väl kom fram till en raststuga.

Sen har jag även åkt tävlingar.... som farsan drog med mig på.... Finska
föreningens skidtävlingar.




Mera saker man kan göra ute på isen.



Det här är roligt.... att åka pulka, bob, stjärlapp och allt vad det heter.
Som barn så brukade vi göra iskanor i backarna. Då gick det undan!
Vi åkte på stora plastbitar.... eller på stora kartongbitar... och en gång hämtade
vi en motorhuvud från en skrot och åkte på den.
Sen åkte man ju även på skorna... sittande eller stående.



Snögubbar och snöhästar har man gjort ett antal genom åren.
Snölyktor med... och dom är ju så fina när det lyser i dom.
Snökojor har man också gjort... dets av stora snöbollar och sen i stora snöhögar.
Man har grävt i dessa snöhögar för att göra gångar och rum.... och inte
tänkte vi på att det kunde vara farligt att vara i snökojorna.... med alla risker
som finns. Vi hade det bara roligt... och en massa tur att det inte hände
något olyckligt.



Släde har jag aldrig åkt... inte som jag minns i alla fall.
Men jag skulle kunna tänka mig att göra det.... vara varmt nerbäddad i släden
och njuta av naturen och farten.



Men sen finns det ju mindre roliga saker som måste göras på vintern.
Snöröjning!



Mycket roligt kan man ha på vintern, men tyvärr så händer det även många
olyckor pga av snön och isen.......
Själv har jag klarat mig från att gå igenom isen.... "peppar, peppar...".
Sladd på bilen har man väl fått någon gång, så att man har snurrat runt på vägen....
men det har varit i låga hastigheter och inget allvarligt har hänt.... och i början
av mitt körkort.... "peppar, peppar...."

Halka och ramla har man däremot gjort fler gånger.
Och en av gångerna slog jag ju i min axel...när jag ramlade framlänges och landade
på höger axel. Sen dess har jag ju haft stora problem med den.... suck.











Trackback
RSS 2.0