Är det så här tro.....????




Nu när vi har det så kallt ute, så är det lätt att man drömmer sig bort..... eller
tänker sig bort till något varmare ställe.

Jag satt här om dagen och googlade på bilder från just sånna ställen.
Och medans jag tittade och letade bilder, så blev jag att fundera på en grej.... som jag
nu ska dela med mig av.

Bilderna som finns i detta inlägg är tagna i de Malaysiska öarna, Indonesiska öarna,
Kuba, Jamaica, de franska polynesiska öarna och efter Afrikas kust.


Det jag blev att tänka på, var ungefär så här......




Många av oss väljer gärna ett exotiskt och varmt ställe, när vi ska på semester.
Helst ska vattnet vara kristallblått och stränderna vita och långa.... breda och fräscha.




Eller så gillar man mer att bada i "sina egna" vikar... där man få vara ostörd och
njuta av det härliga varma och blåa vattnet.... och sola och slappa i fred i tystnaden.




För oss turister finns det diverse "lyx" vid stränderna. Sköna vil- och solstolar.....  skön
massage.... skuggiga vilplatser..... flytande bänkar eller matbord som man får
service till..... och en hel massat annat.
Och som en semestrande turist, så vill man ju gärna unna sig så mycket "lyx" som
man har råd till.




Helst ska man bo alldeles vid stranden.... så när det bara går.
Dels för den underbara utsikten mot havet.... dag som natt.... dels för
bekvämligheten..... att slippa kånka tungt och långt på allt som man kan tänkas behöva
vid stranden.




Och fastän man har det blåa havet alldeles utanför boendet, så vill man ju ha
tillgång till en stor, mysig, fin och härlig pool.....




För de turister som väljer att åka till dessa länder för att tillbringa den mesta
tiden vid vattnet, så finns det ju mer än bara havet.
Fina vattenfall i olika miljöer, med rent vatten. Eller varför inte någon härlig
lagun med grönblått vatten i???




Sen finns det ju massor av olika aktiviteter man kan göra.
Den som gillar havet och vatten, kan dyka, snorkla, åka på båtsafari med
en glasbottnad båt ( om man inte vill eller vågar dyka/snorkla ), fiska och
mycket, mycket mer.




Vill man någon dag på sin semester göra något annat än att vara vid stranden, så
kan man ju åka på olika utflykter... eller gå iväg på egna upptäcksfärd i naturen.




De som gillar olika kulturer har massor av att se i dessa länder.
Mycket fina och otroliga byggnader och monument..... inget man ser varje dag av.




Om man inte är någon "natur-nisse", som gillar vatten, landskap och så vidare.... så
finns det ju storstäder i dessa olika länders öar att semestra vid.
Där finns ju en massa otroliga byggnader att titta på....nytt som gammalt.
Även som en "natur-nisse", så kanske man vill åka in och kolla pulsen på storstaden...
och se vad den har att erbjuda.




Och i storstäderna finns det ju enorma shoppinggallerier.
Så den som är shoppingtokig behöver ej få abstines på semestern.
Att besöka alla gallerior och butikerna i dom tar nog sin tid.... ja, hela semestern
kanske.... att döma från bilderna. Även icke shoppingtokiga ( som jag ) kan ju
tycka det är intressant att kolla in dessa otroliga shoppingcentran.... bara det är
ju en upplevelse för sig.




Ja, man behöver inte åka till de största städerna för att få shoppa. I de mindre
samhällen finns det någon mindre galleri eller så någon affärsgata att gå efter.




Är man på semester, så gillar man ju att unna sig själv god mat.... på resturanger.
Och i dessa länder har man nog råd att äta ute varje dag.... för mig veterligen
är det ju billigt i dessa länder.... jämfört med Sverige.




Och på semestern så unnar man sig mer av "livets goda".
Goda kalla drinkar..... färsk frukt..... goda desserter... osv.
Och vid turistställerna finns det gott om dessa godsaker.




På semester gillar man även att bli underhållen.... antingen av landets kulturella
evenemang eller av något annat... typ disco, bio och så viadare.


Som turist vill man ju ha den perfekta semestern. Och beroende på behov och
intressen så är det ju lite olika hur en semester kan se ut.

Ska bara tillägga att jag har aldrig varit iväg på någon solsemester......


Men sen blir man och fundera lite mer.... med det här att besöka dessa
exotiska länder. Som turist, vill man ha något mer än det jag har skrivit om???
Vill vi se något mer av landet där vi är på besök???
Eller är vi nöjda med det "vanligaste" utbuden som är till för oss turister???
Hmmm... det är ju säkert olika från person till person.
Men om jag ska gissa, så tror jag att vi turister vill blunda för den andra sidan
av landet vi är i...... för vi är ju på semester.... då man ska ha kul, roligt,
avslappnat, bekymmerfritt, gott, lungt och så vidare.

Så den här delen av verkligheten av de olika länderna vill nog de flesta
turister inte se och veta av. Det som finns bortom all den vita sanden, det klarblåa
vattnet, den goda maten, "lyxen" och så vidare.

Vad tycker den här delen av "verkligheten" om att vi "rika" västerlänningar
kommer till deras land och använder oss av deras fina natur???
Undra hur dom ser på oss.... egentligen???

Vad tror ni???????

Ja, jag vet... jag har valt att fundera allt i "svart eller vitt".... så att säga.
Det finns säkert något där i mellan. Ja, jag vet inte.... för jag har ju aldrig
varit till dessa delar av världen......
Men om jag någon gång kommer iväg, så skulle jag i alla fall välja att
se alla olika delar av det landet.... bra som dåligt.




















Trackback
RSS 2.0