Monitor chefen/ägaren är dagens HJÄLTE.........

Det var länge sen som jag hade något inlägg om en hjälte eller ett pucko.
Så idag ska jag lyfta fram en hjälte.




Åke Persson äger företaget Monitor i Hudiksvall, ett företag som arbetar med att

utveckla data- och affärssystem. Under årets fyra första månader har företaget gått bra.

Till och med mycket bra.

Men istället för att sko sig själv ser Åke till att vinsten fördelas bland de 85 anställda.

Och det är inga fickpengar det handlar om.

– Många får sin lön dubblad. Den som får minst får nog 200 000, den som får mest

400 000 tusen spänn. Det här en gåva från mig till personalen, säger Åke Persson.

 

Åke Persson berättar att mycket talar för att årets övervinst blir ca 30 miljoner kronor.

Eftersom Åke under åtta år kommer att dela ut vinstpengarna kan det med samma

vinstökningstakt totalt innebära en miljard till de anställda.

Pengarna kan de anställda se fram emot nästa år. Men enligt Åke kan det eventuellt bli ett

förskott redan till sommarens semester.

 

Frågan är förstås hur detta är möjligt – och varför.

– Jag hade kunnat köpa ett flott hus på franska Rivieran eller en massa hästar

på en ranch någonstans. Men jag ser så många som blivit framgångsrika och som

köper på sig så jävla mycket grejer.

Jag har ju tillräckligt med pengar, flera miljoner. Det är istället mycket trevligare att glädja

sig åt personalen som jobbat så hårt för detta.

Med sin Robin Hood-inställning är förstås Åke mäkta populär bland sin anställda.


Åke Persson poängterar att det inte handlar om PR-trick. Inte heller finns det några baktankar.
– Nej, nej. Det kan det väl inte vara ett PR-trick värt hundratals miljoner kronor?

Nej, jag ser bara större nöje att dela framgången med personalen än att sko mig själv.

 

Åke Persson kommer från lilla Bjuråker i Hälsingland och har jobbat som såväl smed,

skogsarbetare och kallvalsare.

Framgångsreceptet för Monitor är enkelt.

Det är jordnära, skogsarbetarstyle över det hela. Och det är användarvänligt och

enkelt – det är själva framgångsgrejen, säger Åke Persson.

 

 

Texten här ovan har jag kopierat från dagens Aftonblandet.

 

Men vilken chef va??? Han gör ju alldeles rätt!

För utan några anställda hade han ju inget företag..... och hade han inget

företag, så hade han ju inte kunnat tjäna ihop så mycket pengar.

Och han har ju själv pengar så det räcker, så att dela med sig av vinsten till

det anställda är en fin och stor gest..... tycker jag.

Inte ofta man läser om chefer som ger tillbaka så mycket av vinsten.

 

Så Åke Persson, ägare av Monitor i Hudiksvall, är dagens hjälte... och

många, många dagar framöver.

Trackback
RSS 2.0