En liten del av Falun.....

Ja, det blev att vi alla åkte till Falun, här på eftermiddagen.





Vi hann inte långt....förrens jag fick syn på dessa tranor.
Dom var mitt på åkern.... och som ni ser, alldeles för långt borta för
min kamera. Så jag förökte att jag skulle gå närmare dom.....





.... men då blev dom störda eller rädda och tog till flykt.


Efter vägen till Falun såg jag fler tranor och ett råddjur.
(På hemvägen även en svan).
Men det var inge idé att stanna till och försöka ta något kort.
Jag har ju ingen superzoom på min enkla kamera.

När vi kom fram till Falun och parkerade bilen på den stora parkeringen,
vid centrum.... framför Myrorna.... så såg jag att dom hade öppet till kl. 15.00.
Jag/vi hade exakt 8 minuter på oss att kika runt i affären.
Men inte hinner man titta ordentligt på något, på den korta tiden.
Man springer mer som en yr höna runt och tittar, snabbt
som ögat, på så mycket som möjligt.
Så jag lyckades inte fynda något....av det lilla jag hann se i farten.
Men Johanna köpte en målad tallrik.

Sen var det bara att ge sig ut i Falun och hitta något att fotografera.
Men jösses, vad det blåste där!!!
Rena stormen ju!!!

Jag gick väl runt där i Falun, med sällskap av Johanna, i
ca 1½ timme.
Men det var svårt att hitta den rätta feelingen, när det
blåste storm....det blev ju så kallt....och man hade inte
riktigt det där "lugnet" i sig.... att gå runt och strosa och inspektera
omgivningen efter fotomotiv.
Sen fanns ju Hasse och Mattias med, men dom följde inte med
mig och Johanna. Och då visste man ju att dom säkert
väntade otåligt på oss. Och det stressar mig......

Men, men....det blev då lite foton på gator och hus i Falun.





En staty av en Berguv, fanns efter en "shoppinggata".





Kristine kyrkan i Falun, som tog i bruk år 1655, och ligger vid Stora Torget.
Ser ni alla cyklar, på bilden?
Hmm...undra var alla människor är?
Kanske inne i kyrkan!?








Faluån.





Någonstans efter Faluån, satt jag mig på en parkbänk och rökte.
Då kom den här gulliga och lilla bil körandes förbi.





Det var inte bara gulliga bilar som korsade korsningen. Här kommer en
riktig hurtbulle cyklandes i stormvindar.





Den här lilla kuren stog utanför Dalarnas Museum.









Delar av en innergård, som det finns mycket av i Falun... av det jag såg.





Någonstans på denna gamla huslänga fanns denna fina port.





Här möts det moderna/nya med det gamla/äldre......





Medans vi gick längs olika gator, så kom vi fram till en butik, Blue Corner, som
fortfarande var öppet. Så för att värma oss lite, gick vi in där.
Johanna trodde hon hade kommit himmelriket.
Saker och ting som fanns där, var mer i hennes stil.
Och hon lyckades väl "fynda" en pall, som hon "förälskade" sig i.

Men vi kunde ju inte gå runt och bära på en pall, så vi ringde efter Hasse.
Och när han kom så följde Johanna med i bilen och jag blev kvar ett litet
tag till ute bland alla husen och gatorna.... och i stormen!

























Alltid lika roligt att se bilar av de äldre modeller.... på den tiden då alla
bilar inte påminde om varandra....eller gick i samma "stuk".


Till sist, när jag var stelfrusen om både fingrarna och kroppen..... fått flera kilo
grus i ögonen.... kämpat mot stormen.....så gav även jag upp.

Till de andras glädje (tror jag) åkte vi sen äntligen hemåt.

Men först......





..... så stannade vi till på Subway i Borlänge och åt lite smörgås.
Ja, alla utom Hasse. Han var inte sugen/hungrig.

När vi ätit färdigt åkte vi hem....genom "berg- och dalbana vägen"...
fast värre! Jösses, hur vägarna är nu!
Katastrof!!!!


Trackback
RSS 2.0