Min barn- och ungdoms ABC.......

Anna-Lena hette min första bästis. Vi bodde i samma trappuppgång
i Västansjö. Tyvärr "gled vi ifrån" varandra när vi båda började i olika skolor.


Barn- och ungdomsens semestrar gick alltid till tjocka släkten och
sommarstugan i Finland.


Christer hette min "förälskelse" på Lekis. Vi var två stycken om hans
uppmärksamhet och det blev en del "bråk" om honom.


De första fyra åren i grundskolan gick jag i en finsktalande klass.


Europe såg jag live år 1985 i Grängesbergs Folkets park.


Flyttade till Smedjebacken som 4-åring, från Trelleborg där jag även är född.


Gymnasiet gick jag på Högbergsskolan i Ludvika, på en 2-årig utbildning
i "Kontor och distribution".


Har cyklat runt i Gunnars och Flatenberg och sålt Dagens Nyheter
på söndagar. Var i 12-13 års ålder.


Ishockeyträningar och matcher var jag och Lena och tittade mycket på,
på Hagvallen. Men det var vissa av de spelande killarna vi var mest
intresserade av.


Julen har jag firat en endaste gång i Finland, hos mormor och morfar.
Den vintern var en av de kallaste på evigheter. Jag och brorsan kunde inte ens
vara ute och leka i snön. Våran bil frös igen flera gånger.


Konfimerat mig har jag.


Levis jeans var det enda som gällde i tonåren. Inget annat!


Mässlingen fick jag en sommar i Finland, hos mormor och morfar.


Nians pryoplats, på två veckor, hade jag på Folktandvården.


Ofta, som barn, var vi i bärskogen eller vid en fiskesjö.


På vintrarna sprang vi barn, fram och tillbaka, hem och hämtade en massa
vatten som vi behövde för att göra iskanor på backarna i Sandgropen.
Sen åkte vi iskana ståendes på fötterna..... på pappkartonger....på stora
plastbitar.... trasigt motorhuvud.... och ibland med pulka, bob, skidor och spark.


Quiet Riot var en hårdrocksgrupp som jag lyssnade mycket på, när
jag var "hårdrockare".


Redovisningar i skolan, framme vid svarta tavlan, framför hela klassen,
hatade jag.


Söderbärke Folkets park var ett populärt tillhåll när jag var tonåring.
Jag och mina kompisar var där så gott som varje helg.
Ibland gick vi in i parken och ibland stog vi utanför och hängde.


The Boppers var min första egna LP-skiva.


Under hökens vingar kom lekte vi mycket på skridskobanan i Västansjö.
Alla som var där och åkte skridskor fick vara med....liten som stor.


Var på väg att flytta till Finland efter gymnasiet.
Skulle dit och sommarjobbar, till att början med. Hade till och med fixat
ett jobb i en affär. Men jag fegade ur och det blev inget av det.


Yrkesdrömmen som barn var att få bli kassörska.
Och den drömmen har jag uppfyllt för länge sen....som kassörska på Domus/Konsum.


Zinja hette våran lilla hund, en tibetansk spaniel, som vi hade hemma.


Åkte många gånger på Finska föreningens höst/vinter läger till Sörsjön och Malingsbo.
Vi var många på de lägren.... i alla åldrar. Och kul hade vi.


Åttiotalet var helt klart ett speciellt årtionde att växa upp i som tonåring.


Ön Svinön i Barken blev våran skolresa i sjuan. Vi campade där ute.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0