Skönvikt "blåste" mig......

Idag jobbade jag halvdag, för på eftermiddagen hade
jag en tid på Skönvikt.

När jag kom till sköterskan så talade hon om att jag även
skulle träffa en psykolog.
Öööhhh...jahaaa??
Det blev en liten överraskning för mig.

Men den överraskningen var inget emot vad som
komma skulle.

Sköterskan började svamla något om att jag kanske inte
var mogen för att börja i en grupp....att jag kanske skulle
vänta med det....osv.
Ööööhh...VA!?!?

Fattade "ingenting" vad hon försökte antyda eller säga.
Och hon verkade lite obekväm med att säga mer än så.
Hon sa att psykologen fick förklara bättre för mig.

????????? Jag fattade "ingenting"!!!!!!

Kom in till psykologen och han började också svamla lite
svävande om dittan och dattan....och antydde något om
att jag nog inte skulle gå i en grupp..... mina förutsättningar
var nog inte så bra för att lyckas.... och av erfarenhet av de
andra grupperna så kunde dom nu "se" om någon inte
riktigt följde "deras mönster"....osv.

Jag hörde allt han sa, men jag fattade fortfarande "ingenting"...så att säga.

Jag blev förbannad!

Jag frågade vad fan dom menade?
Här har jag kämpat med en 16 veckors diet med enbart shakes.
Det var inte lätt, men jag klarade av det!
Jag har även kämpat med mina matvanor efter dieten, och det
har inte heller varit lätt.
Jag är inte mer än människa och kan komma ur "spår" i mellan åt.
Va fan, tror dom att 16 veckors diet ska lösa allt????
Att alla gamla vanor och begär är borta för alltid???
Jag trodde att gruppen bl a skulle vara till för det.

Jag tycker jag har varit dukig....trots att jag är väl medveten om att
jag har slarvat med val av det ätbara och inte ätit regelbundet...hela tiden.
Men jag har försökt så gott jag har orkat och kunnat.

Jag sa till psykologen att jag kände mig jävligt besviken på hela jälva Skönvikt.
Nu när jag nästan var vid målsnöret, så rycker dom undan den för mig.

Frågade hur fan dom kunde bedöma om jag var mogen för en grupp eller inte?
Inte ens jag själv kan bedömma det...för jag vet ju inte ens vad fan
den där gruppen går ut på...fullt ut.
Men så mycket vat jag att jag har sett fram emot att få börja i gruppen och
få råd, stöd, hjälp och en massa annat....

Då fick jag höra att dom hade så dålig statistik på viktnedgången hos grupperna.
Många gick ner, men sen gick dom upp allt igen....enbart 5% var viktstabila.
Men kirurgin (magoperation) var det mycket bättre statistik på.
Så han frågade mig igen (har fått denna frågan flera gånger under
min tid på Skönvikt) om jag inte skulle fundera på en operation istället.
Sa nej, som jag sagt alla andra gånger.
Psykologen talade om att jag kunde ångra mig...det var bara att
höra av sig till dom, så fort som möjligt då.

Fy faaa-an vad förbannad och besviken jag var där inne hos psykologen.
Jag sa både det ena och det andra åt honom och om dom.

Jag frågade bl a hur dom kunde kalla sig för en viktenhet som fanns
där för att hjälpa de överviktiga.....när dom bedömde folk efter
statestik och någon jävla "mall"?
Alla är väl olika och har olika förutsättningar!
Men alla som är inskrivna där vill ju detsamma, få hjälp, tips, råd och stöd
för att gå ner i vikt!!!!!

Men siddu så är det inte!
Man ska tydligen vara som en marionettdocka och följa och göra
så som deras "mall" talar om.
Och passar man inte i det mönstret, ja....då får man inte någon
annan hjälp än att dom kan fixa en tid till kirurgen åt en.

När jag skulle gå, så sa psykologen på skämt att jag fick väl åka
hem och sätta upp min "Skönvikts-pärm" på väggen och kasta
pil på den för att avreagera mig.

Talade om för honom att jag skulle hoppa på den där jälva pärmen
och sen skulle jag pissa på den.

Nä, fy faaaaaaa-an vad besviken och förbannad jag är
på hela jävla Skönvikt!!!!

Fan vad snopen jag känner mig!

Känns som om jag har kämpat med en jälva diet i helt onödan ju.
Ja, jag vet att det inte är så, men det KÄNNS så just nu.

Halva behandligen blev jag ju blåst på, av dom jävlarna.




Kommentarer
Postat av: ejmis

Fy sjutton vilket sätt...låt inte detta stoppa dig nu. Vänd ilskan till att "nu jävlar ska jag visa dom". Kram!!

2011-01-25 @ 22:59:39
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Jaana

ejmis: Jodå, den tanken fick jag på en gång när jag satt där med psykologen...och den tanken har jag väl än. MEN tanken är lätt att tänka.... utförandet blir svårare. Vore det så lätt, så skulle jag ju inte ha viktproblem. Men jag ska försöka komma i "de rätta spåren"....det är bara att kämpa på :)



Kram!

2011-01-26 @ 07:59:06
Postat av: jane

Jag förstår att du är arg, förbannad och...

Det dom gör är ju att avbryta behandlingen mitt i, dom kan väl inte säga vad du är för person, du vet väl ändå bäst själv hur du fungerar.

Antagligen är det väl billigare och enklare med operation enligt dom, men man har ju rätt att välja.

Kan ni inte starta en grupp på jobbet där ni kan peppa varandra?

Stå på dej Jaana, du har varit jätteduktig!

kram

jane

2011-01-26 @ 09:18:05
Postat av: Anki

Nej, fy f-n vilka idioter!



Jag förstår om du tappar sugen nu att fortsätta, men gör inte det! Du måste tänka på alla kilon som du faktiskt gått ned och fortsätta att gå ned. Låt inte kilona komma tillbaka för då är verkligen dina 16 veckor bortkastade. Du blir ännu mer besviken också.



Se på mig! Jag gick ned 45 kg på 10 månader och 1,5 år senare så hade jag gått upp nästan alla kilona igen. Men nu som sagt är jag igång igen och denna gång vet jag vad jag gjorde fel förra gången och den här gången SKA JAG LYCKAS!!!



JAG FINNS HÄR FÖR DIG BÅDE ATT GE RÅD, STÖD OCH LYSSNA NÄR DU KÄNNER FÖR ATT DU VILL/BEHÖVER DET.



Även om det är svårt, deppa inte ner dig nu utan fortsätt med att ta en promenad då och då. Tänk på hur glad och stolt du kände dig när du hade gått till vävningen t ex. Om du så bara tar jättekorta promenader nån gång i veckan och håller dig borta från sötsakerna så ska du se att du kommer att fortsätta gå ned i vikt!



Jag tror på dig! Du var så duktig och hade sån karaktär när du levde på shakes så nu ska jag sända dig extra mycket pepping...............!! :-))))



Kände du?



Jag skrev en peppingsdikt till mig själv för ett tag sen och jag skriver in den till dig nu. Läs den högt för dig själv och om det inte funkar första gången, läs den vid ett senare tillfälle. Jag blir iallafall peppad av den.



Här kommer dikten:



Jag är vacker

Jag är stark

Jag kan mer än vad jag tror

Jag behövs

Någon ser mig

En evig längtan i mig bor



Jag kan själv

Jag är envis

Även om tvivel inom mig finns

Jag är någon

Jag har ett liv

och en längtan så länge jag minns



När jag är sårbar

När jag är svag

När orons makt över mig tar

När jag sjunker

När jag tvivlar

Viljans kraft finns ej kvar



Jag ser inte ljuset

Jag hör inte sången

Jag slåss inombords så länge det går

Jag kippar efter andan

Hjärtat dunkar så hårt

Håller tillbaka en blivande tår



När jag så nästan till botten når

Fylls min kropp med vrede och jag får

Ny kraft och vilja av stål

Det som har varit har satt djupa sår



Denna gång ska jag vinna

Denna gång ska jag nå

Min längtan till mål ska brinna

Och jag ska lyckligare må!



SKÖT OM DIG NU OCH HA DET SÅ BRA DU BARA KAN!



Kram

2011-01-26 @ 09:42:12
Postat av: Jaana

Jane: Tack :)

Kram!

2011-01-26 @ 12:58:01
Postat av: Jaana

Anki: Tack för all peppning! =)



Jag tvivlar inte ett dugg på att du kommer att klara av "din kamp", med en sån attityd, vilja och kämparglöd som finns i din kommentar här ovan.

Fortsätt med det!



Jag ska fortsätta med min "egen kamp" och hoppas att jag kommer på rätt spår snabbt.



Vilken jättbra dikt du har skrivit!!

Tack för att jag fick läsa den...och alla andra som är här inne och läser :)



Ha det så gott och mycket beröm till dig som är så duktig och kämpar på så bra!!



Kram!

2011-01-26 @ 13:33:43
Postat av: Vävaren

Vad är det för jävla praktarsle till psykolog!?!



Klarar man 16 veckor på pulver utan att synda så borde man klara av viktgruppen också!



Om viktgrupperna har dålig viktnedgångsstatistik så borde ju Skönvikt själva titta på varför. Är de så dåliga på att hjälpa och motivera överviktiga? Om de inte går ner så mycket i grupperna borde det ju bero mycket på "instruktörerna". Annars skulle nästan samtliga överviktiga på Skönvikt ha varit slöa matbissbrukare som inte VILL gå ner i vikt, och det tror jag inte ett ögonblick på!



Sitter de och talar om att du och du inte kan det och det så förstår jag så väl om deras patienter tappar sugen totalt. Varför inte säga "Åh vad du varit duktig och gått ner mycket, nu går vi vidare med..."



Om du går en 16 veckor lång buggkurs, och i slutet av kursen kan du knappt ta grundstegen, beror det i många fall på en dålig instruktör...



Jävligt bra svar på tal du gav honom, att du skulle stampa och pissa på pärmen! De kan behöva få sig ett sanningens ord om de är så tjockskalliga!



Ta ingen skit! :-)

2011-01-26 @ 13:34:38
Postat av: Jaana

Vävaren: Så sant som du skriver!



Jag var för upprörd och förbannad för att finna mig och säga exakt det du skriver....att dom kanske har fel upplägg och arbetssätt vad det gäller viktgrupperna...osv.



Kram!

2011-01-26 @ 15:19:03
Postat av: Johannaaa

Du är så mycket bättre än dom där jubelidioterna! Visa dom jävlarna vem det är "som inte är viktstabil"! Alltså visa dom hur jävla grym du är!

2011-01-26 @ 22:44:38
Postat av: Jaana

Johannaaa: Det ska jag verkligen försöka göra!!!

Du får peppa och puscha på mig och påminna mig om "dom där jävla idioterna" lite då och då, så att jag blir taggad och förbannad, och av rena ilskan håller jag mig "på rätt spår" =)



Kram!

2011-01-27 @ 08:56:40
Postat av: Lena

Kom ihåg Jaana att du har varit och är duktig. Visa dem på Sjönvik att du fixar det. Det tror i alla fall jag. Vilka j-a klåpare.

2011-01-28 @ 18:16:25
Postat av: Jaana

Lena: Tack, Lena!

Jodå, jag ska försöka visa dom att jag klarar mig utan dom....tror och hoppas jag i alla fall.



Kram!

2011-01-28 @ 21:48:35
Postat av: MamaQuilla

Det känns ju inte särskilt hoppfullt detta med Skönvikt. Står på kö dit, men vill inte göra någon operation jag heller, behöver hjälp att förändra mitt beteende. Jäkligt skumt att nästan "tvingas" till op.



Hejja Dig!!!

2011-02-02 @ 21:32:37
URL: http://mamaquilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0