16 juli...... framme i Rugen.......

Natten i rummet var VARM!
Inne i toan fanns det en handdukstork som pumpade ut värme för fullt.
Det fanns ingenstans att stänga av den, så det var bara att
gilla/ogilla läget.
Jag var även ner till receptionen och påpekade detta, men dom
kunde inte göra något.... suck.

Det fanns ett litet fönster som man kunde öppna och få in lite
frisk och sval luft. Den fick vara öppen hela natten, men det
hjälpte inte så mycket.... just för att det var ett så litet fönster, och
sen för att handdukstorken stog ju på hela tiden.....

Vi vaknade tidigt och duschade och gjorde oss iordning.
Sen gick vi ner till matstället och åt frukost.
Hasse blev jättebesviken på frukosten. Han hade nog väntat sig
en värsta hotellfrukost med bacon, äggröra, prinskorv osv.
Men så var det ju inte.
Men för min del var det okej. Jag blev ju mätt.

Sen åkte vi mot Trelleborg.
Vi var ute i god tid. Så när vi kom fram tankande vi bilen, full tank.
Sen åkte vi till hamnen.




När vi ställde oss och köade till färjan, så var det ca 2 timmar kvar till avgång, kl. 12.45.
Där i bilköerna kände man sig nästan lite utanför, för det var nästan bara
tyska bilar som väntade på färjan....

När vi äntligen skulle få åka ombord på båten, blev vi stoppade och fick vända
tillbaka till väntläget igen.
Tågspåret in till färjan krånglade och färjan fick lov att byta pålastningsplats vid hamnen.
Så när båten väl var färdiglastad och redo för avfärd, då var klockan 14.00.








På båten fick vi tag på ett bord med fyra stolar.
Platsen var bra på det viset att vi satt alldeles nära ett cafe, tv:n, toan, dörr ut
på däck (så jag hade när att gå ut och blossa) och spelautomater.




Vi fikade lite när vi kom på båten.... det blev smörgås från cafét.

Sen gick vi runt på båten, i omgångar (några/någon var ju tvungen att vara
kvar vid bordet och vakta platserna).
Jag och Mattias drogs till de enarmade banditerna och roade oss där ett tag.
Vi vann, men spelade bort allt igen....

Hasse och kidsen var så pass hungriga så dom köpte sig en varsin
hamburgaretallrik och åt av. Själv nöjde jag med en smörgås.

Båtresan gick fort, trots allt.
Lite för varmt var det i båten, men då var det bara att gå ut på däck
och svalka av sig i skuggan.




En sån här fanns det på varje toalett på båten. Skitbra!!!
Det är något desifinerande vätska som man sprutar på papper och sen
torkar man av toasitsen med det.

Sånna här behållare skulle dom ju ha på varje allmän toalett!



När vi kom fram till Sassnitz, Rugen, så åkte vi direkt till Sellin där vi ska bo.
Vi har hyrt en lägenhet i en semesterby.

Vid receptionen fick vi stå och köa i en evighet. Det var många som skulle
checka in sig. Det flesta var tyskar.

När vi väl fått nyckeln och en massa broschyrer och papper på tyska, så
letade vi på "vårat" hus och lägenheten.
Vi tömde bilen på våran packning och bar upp allt till lägenhetenen.




Tur att vi hamnade på första våningen, så det var inte så många
trappor man behövde traska upp för.








Sen åkte jag och Hasse till en affär och handlade mat. Vi var in på Netto
och handlade. Jösses, vad stressigt det blev där!
Affären var typ som Lidl. Mycket folk överallt och där bland allt folk skulle
man försöka hitta mat som man "kände" igen.

Väl i kassan blev det lite tokigt.
Kassörskan sa något på tyska och viftade med händerna.
Fattade nada!
Fastän jag sa: - Excuse me?, så fortsatte kassörksan att prata på tyska
och började plocka upp varor från min vagn.

Jag tänkte ju vara så ordentlig och lägga upp varorna i rad och med
streckkoden mot avläsaren.... så inte vet jag om den manliga, unga
kassörskan trodde att jag skulle sno varorna som låg fortfarande kvar i vagnen
eller om han bara helt enkelt föredrog att få alla varorna som ett berg
på bandet????

Vet ej, eftersom han bara pratade tyska och jag engelska.
Överallt hör man tyska.... och allt står på tyska....och man fattar noll!
Man känner sig lite utanför.... och bortkommen.




Lägenheten är fin, fräsch och rymlig. Större än vad jag trodde.




Stor balkong har vi.... här syns bara halva balkongen.
Det gick att gå ut på balkongen från alla rummen.




Det här är ett rum. Det blir kidsens rum.
Soffan är en bäddsoffa som blir kidsens säng.




Lyx var att lägenheten hade en separat toa och en separat badrum.
Ingen behövde köa eller vänta på att få gå på toan om någon duschade.
Eller vise versa.
Det var ett stort pluss, för det gick så smidigt när vi skulle göra alla
morgonbestyr och göra iordning oss för dagen.




Det här är sovrummet som jag och Hasse ska sova i.
Vi hade även en pytteliten balkong att gå ut på. Där fick max två stycken
plats att stå mot räcket.








Här har vi köket och vårat sällskapsrum. I det här rummet finns tv:n.
Vid fönstret och balkongdörren finns ett stort runt bord med stolar.

Det blir nog bra att bo här i en vecka!

Senare på kvällen gick Mattias och Hasse iväg till något uteställe, där
det hördes live musik ifrån.
Jag och Johanna var för trötta för att vilja följa med, så vi blev kvar
i lägenheten och slappade.
Skönt!



Trackback
RSS 2.0