Frans van Bruggen........

Idag var det sista gången på akvarallen, för denna säsong.

I vanliga fall brukar jag se fram emot akvarellen, men idag
kändes det lite motigt. Och det på grund av att jag
är lite trött och inte riktigt på alerten.
Känner mig lite dämpad....så att säga......

Men självklart åkte jag dit ändå.
Och glad för det är jag!
För idag hade vi konstnären Frans van Bruggen på besök.




Frans van Bruggen och Lennart Jansson


Frans var där för att insperera oss till fri kreavitet....ge oss lite tips och trix....
ge lite fakta om "konsten".....osv.

Sen fick vi även måla av honom, lite så där snabbt... inte så detaljrikt.
Det var verkligen inget för mig....misslyckades totalt.

Då föreslog Frans att han och jag skulle måla ett porträtt av varandra,
med bara fingrarna!

Öööööh, jahaaa???.... kan man det???? funderade jag då.

Och som den sanna konstnär som han är, så talade han om för mig att man
kunde måla med det mesta.... det behövde inte jämt vara en pensel.
Det var helt upp till en själv vad man använde sig av....det som kändes bäst.....

Ja-ja....sagt och gjort!

Vi målade av varandra med bara fingrarna.....och det var inte lätt....för
mina naglar var ivägen...hade lite svårt att komma ner med fingertoppen
på pappret.... men gjorde så gott jag kunde.
Och jag fick inte vara för detaljrik, för Frans.
Jag skulle bara måla fort och det nödvändigaste....typ.

Frans gjorde två målningar....en väldigt enkel med få linjer och sen
en mer färgrik....eller vad jag ska säga.

Själv valde jag att bara måla med en färg.

Det var lite svårt att släppa loss och inte försöka måla av något
så exakt som det ser ut....och ha med många detaljer.... och exakt
samma färg....osv.

Det här var ett helt annat sätt/teknik att måla med, än vad jag har gjort hittills.
Men ack så roligt!
"Skönt" att inte behöva vara så "perfekt" med målandet.



Frans första porträtt av mig.




Frans andra porträtt av mig.




Mitt porträtt av Frans.



Här kommer lite fakta om Frans van Bruggen.

Han föddes år 1945 i Holland.
Nu mera bor han i Ludvika, med familj.

Att han valde att bli konstnär var ingen slump.
Han föddes in i den konstnärliga världen med förprogrammerade gener.
Farfar var filosof och författare, farmor var keramiker och en faster målade tavlor.

Redan tidigt i livet började han ägna sig åt att göra verklighet av idéer då han som
rekordung kom in vid konstakademin i Amsterdam.
Han var fjorton år och hade bestämt sig för att ägna sig åt måleri, grafik och skulptur.

På 60-talet kom Frans till Sverige.
Han flyttade till Uppsala där han läste socialantropologi vid universitetet.

Som konstnär har han ägnat sig en hel del åt offentlig konst.
Ett exempel är verket Lagspelet som sedan 2001 finns på sporthallens fasad i Ludvika.
Ett annat är den stora stenen, som hänger i en fyrkant, på Vasagatan i Smb.



Trackback
RSS 2.0