Färna julmarknad........


På förmiddagen bestämde jag och Johanna att vi skulle åka till julmarknaden i Färna.
Ingen av oss har varit dit förut.

Det var väldigt dimmigt efter vägen, men ibland så sprack det upp och solen
gjorde sitt bästa för att bryta sig igenom dimman.




Julmarknaden var vid Färna herrgård.
Det var mycket folk där. Bilar som var parkerade överallt.
Tur att det fanns "parkeringsvakter" som visade och talade om vart man kunde köra
och vart det fanns en ledig plats.
Vi hade turen med oss fick en plats nära själva marknaden.







Julmarknaden var både inne i ett stort stall/ladugård och utanför den.
Dom tog 40:-/person i inträde.
Redan utanför stallet var det mycket folk och trångt.




Utanför fanns det mest ätbart att köpa.....som t ex olika sorters ostar, korvar,
tunnbröd, godsaker, senap och en massa annat.
Framför detta stånd, med ostar, var det trångt.
Han hade huuuur mycket ostar som helt, i massor av olika smaker, som
jag inte ens visste fanns.....hahahahaa.




Nästan på en gång, när vi gick in i stallet, hittade Johanna ett bord med smycken.
Hon blev genast "kär" i detta hänge, som hon själv uttryckte det.
Det fanns mycket fina smycken vid det bordet, men jag köpte inget.
Jag har inte så ofta på mig smycken.... även om jag tycker det är fint och äger en del.
Men det blir bara inte av att jag använder dom så ofta..... hittills i alla fall.




Som sagt, det var mycket folk på julmarknaden.
Det blev väldigt trångt emallan åt. Ibland blev det alldeles stopp, man kom ingenstans.
Till vissa stånd var det helt omöjligt att komma fram till, tyvärr.

Varmt var det också. Jag hade min vinterjacka på mig, så efter ett tag blev det
olidligt varmt. Jag var tvungen att ta av mig den, och ändå var det varmt.













Det fanns så mycket fina hantverk att köpa, om man bara hade haft med sin den "stora plånboken"
(som man ju inte ens äger.)

Det var så mysigt och roligt, trots trängslet och värmen, att gå runt där och titta
på alla dessa fina saker som folk har gjort.
Va duktiga dom är!




Hos den här trevliga herren handlade Johanna trähästar.
Vid betalningen trodde han att Johanna hade gett honom för mycket pengar.
Hästarna kostade 160:- och Johanna gav honom två hundralappar.
Men han fick för sig att Johanna hade gett honom tre hundralappar.
Han frågade henne flera gånger om hon var säker på att hon hade bara gett
honom två hundralappar. Och det var Johanna.
Så till sist gav han sig.




Som tack för Johannas ärlighet, gav han henne detta halsband.
Det var snällt gjort av honom, att visa sin uppskattning på det viset!

Men det är som jag brukar säga: Ärlighet vara längst!!!




På ett ställe satt dessa två söta herrar och spelade dragspel, och dom sålde även
en cd med deras egen musik.
Det var mysigt med lite dragspels musik bland alla stånden.

När vi hade gått runt hela stallet och in i olika rum, så var vi nöjda och gav upp
och åkte hemåt.

Det var en trevlig mor-och-dotter tripp vi gjorde.
Och jag sa till Johanna att vi får göra denna tripp till en tradition.

Här kommer bilder på det vi köpte.




Ett hänge och en ring som är gjorda av smält glas, köpte Johanna.




Jag köpte nya skyltar till våra toalettdörrar.




Johanna köpte dessa två "dalahästar".




Marknadsnougat till Hasse, som han ääääälskar.
Mattias fick polkagrisstäng och en sur jordgubbssträng.
Sista påsen med hårda laktritsbitar är till alla.



Trackback
RSS 2.0