Minnen: Hårdrock........

På 80-talet var man antingen "hårdrockare" eller "synthare".
Jag var "hårdrockare".

Jag tapetserade mina väggar med planscher på olika hårdrocksgrupper,
från bl a tidningen Okej.





Okej, var en av mina favorittidningar, när jag var i tonåren.
Dels för att det fanns så "fina" planscher i dom....... och sen var det ju bilder och reportage
om alla dessa olika hårdrocksgrupper och andra artister..... och sen hade dom kartor med
små klistermärken på med olika artister (som var bra att klistra på kassettfodralen).





Jag kommer ihåg att en kompis storebror, Jörgen, hade många bra skivor med hårdrock.
Ibland kunde man ge honom kassetter och han spelade in skivorna åt en, och ibland
fick man låna skivor av honom och spela in själv.

Och så gjorde man på 80-talet.... ja, i alla fall jag.
Hade någon redan en skiva med bra musik, så såg man till att få den inspelad på en
vanlig kassett för bandspelare.





Jag gillade att lyssna på Dio, Manowar, Krokus, Def Leppard, Kiss, Judas Priest, AC/DC,
Iron Maiden, Accept, Van Halen, Europe, Whitesnake, W.A.S.P, Twisted Sisters,
Mötley Crue, Poison, Cinderella, Aerosmith, Guns N´Roses, Scorpions, Bon Jovi...... m.m





Några som var mindre roade av min musiksmak var mina föräldrar.
Jag spelade alltid så högt..... ja, jättehögt!
Låtarna lät ju bäst när man öste på ordentligt på volymknappen.....hahahhaaa.
Stackars mina föräldrar som stog ut med det!
Ja, då tänkte jag inte så.... men idag vet jag hur det är att behöva lyssna på sina
barns musik på hög volym..... och värst är det ju om man själv inte tycker om musiken
som dom spelar......





Tänk att Europe har varit till lilla Grängesberg och till deras Folkets Park!!
Då var jag där!
Men tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket (har för mig att jag har skrivit om det
förut, här på bloggen?).
Jag fick ju hög feber och en jävulusisk huvudvärk, så jag kunde ej koncentrera mig
på uppträdandet.....för det enda jag ville var att få åka hem.....
Dagen efter vaknade jag med vattkoppor över hela kroppen.





Till Twisted Sisters har jag många speciella minnen till.
Bl a att när dom blev populära så var jag tillsammans med en kille som
hade en grön Saab V8 (tror jag den hette) och vi satt och åkte runt i den
och poppade högt på bl a "I Wanna Rock" med Twisted Sisters.





Jag kommer ihåg att vi var många tjejer som var avundsjuka på att killarna i de
olika hårdrocksgrupperna, som hade långt hår, hade så fina hår och frisyrer.....hahahhahaha.
Jaa-a... dom hade snyggare hår än vad vissa kända tjejer hade.

Ähum... idag är jag nog inte så avundsjuk längre.....hahahhahaaaa.





Många hårdrocksgrupper gjorde ju även många fina ballader, som håller än idag.

Här kommer några ballader av olika grupper:
Poison - Every Rose Has Its Thorn
Scorpions - Still Loving You
Whitesnake - Is This Love
White Lion - When The Children Cry
Def Leppard - Love Bites

Jaaa-a.... det finns många, många fler ballader som är bra!





Ja, det var lite minnen om hårdrock i mitt liv.

Jag lyssnar även idag på lite hårdrock, och då helst på de gamla låtarna från
min ungdom.

Gissa om man blir nostalgisk ibland!?



























Trackback
RSS 2.0