Kopparbergs marknad.........

Förmiddagen var vi hemma.

Idag gjorde vi en god lunch! Soja- och vitlöksmarinerad, strimlad lövbiff.
Till det hade vi en blandsallad, pitabröd och en kall sås gjorde på creame fraiche,
majonäs och mycket pressad vitlök.
MUMS!!! Det är sååååååå GOTT!!!!!
Alla i familjen "älskar" den maten!
Nackdelen med den maten är ju att man blir att stinka vitlök......





På eftermiddagen åkte hela familjen till Kopparbergs marknad.
Det var mycket folk där.... och bilar.
Men vi hade tur och hittade en lucka, rätt så snabbt, där vi kunde parkera bilen.
Och ännu mer tur var att det var alldeles i närheten av marknaden.





Nere vid tivolit var det högt ljud..... jösses!
Men vi var bara dit och vände, för det var ingen som var intresserad av varken karusellerna
eller lottstånden. Så efter att Mattias hade handlat popcorn och dricka gick vi upp mot
själva marknaden igen.





1:a oktober och vi har haft ännu en fin, solig och varm dag.
Man behövde ingen jacka på sig idag, och ändå blev det varmt att gå i solen.
Många var sommarklädda med kortbyxor, kjolar och linnen. Otroligt!

För sist jag var till Kopparbergs marknad, i början av 90-talet, var det svinkallt!!!
Johanna som var bara något år då, hade en bävernylonsoverall på sig!
Mössa och vantar hade man också på sig då.... och ändå så höll man på att "frysa ihjäl".
Vi var till och med tvugna att gå in någonstans och värma oss.
Idag var det tvärtom.....





....... jag fick lov att letade på skugga för att svalka mig!
Och det var så skönt i skuggan, inte nå kallt.





Som sagt, det var mycket folk och väldigt trång i mellan åt.
På vissa ställen var det nästan omöjligt att komma fram till stånden för att titta på sakerna.
Så jag tappade fort lusten till att ens försöka hitta något intressant att handla.
Så för min egen del blev det inget inhandlat idag.
Johanna lyckas väl jämt hitta något att handla, så även idag.
Hasse köpte lite marknadsnougat och plastpåsar.
Mattias ville inte ha någonting!!! Gissa om man blev förvånad över det!?!?!?





Det var väldigt skräpigt överallt. Det låg mycket skräp efter att folk hade ätit mat, godis,
glass....osv. Och mycket tomburkar låg det här och där.... tills det kom någon av alla dessa
som gick runt och samlade på pantburkar.....både vuxna och barn.

Jag kan ju bara tänka mig hur skräpigt det kommer att se ut efter denna kväll.
Alla papperskorgar man såg var ju redan överfulla.





Kopparberg har ju en orginell och fin kyrka som är fasadklädd med rödfärgad träspånspanel.
Men jag fick ingen bra bild på den....för vi åkte bara förbi den, så jag tog kortet från bilen.





Det är ju så fint i naturen nu, med alla dessa höstfärger.
Tyvärr så syns inte det riktigt på denna bild, som jag tog i farten från bilen.
Men jag lovar att det var så fint att se skogen som låg framför oss med alla dessa
olika färger på träden som riktigt lös upp av solen.

Åååh, om hela hösten kunde vara så här fin och underbar som det har varit i helgen.....



Trackback
RSS 2.0