Lekstugor........







Ungefär så här såg lekstugorna ut på "min tid".....små gulliga hus.

Själv är jag uppvuxen i ett bostadsområde, i min barndom, så jag hade ingen egen lekstuga.
Men det fanns många andra som hade det.

Min mormor och morfar som bodde ute på landet, på en gård, hade en lekstuga.
Där brukade jag och mina kusiner leka, så länge vi fick plats i den...
Det fanns inget märkvärdigt där inne i lekstugan...ja, knappt något alls, men ändå så var det roligt att
leka där.....det var bara att använda sin fantasi och lite lånad rekvesita från
den stora vinden som fanns ovanför själva huset.

En annan lekstuga som var rolig att leka i var den som min bästis Maggan hade
vid deras sommarstuga. Den däremot var proppfull med saker och mysigt inredd....som
jag kommer ihåg det.

En sommar fick jag och mina kompisar leka i en lekstuga som tillhörde en äldre dam.
Hennes hus låg kanska nära det bostadsområdet jag bodde i.
I den lekstugan lekte vi mycket i den sommaren....för där fanns också en hel del att leka med.
Men vi var två olika tjej-gäng som ville leka i den där lekstugan, så det blev en del bråk
och tjafs mellan oss....vem som skulle vara i lekstugan eller inte.
För vi kunde inte vara där samtidigt heller.....och samsas om lekstugan.
Nä, det fanns inte på våran världskarta, på den tiden....hahhahhaaaa.

En annan rolig lekstuga var den som mina kusiner i Finland hade.
Dom hade nämligen fått överta en gammal jordkällare (tror jag det var) och ha som
sin lekstuga. Oj, vad roligt det var att leka i den, för den var ju så stor.
Där inne hade dom gjort det mysigt i en del av källaren (ja, den var stor).

Ja, det var några lekstugsminnen från min barndom.

Undra om dagens barn leker mycket i lekstugor????
Jag vet då två barn som leker i sin lilla charmiga lekstuga - Nellie och Molly.

Men idag finns det ju mer än bara små charmiga lekstugor.....ja, mer som
små bostadshus/villor.....med flera rum.....egen liten trädgård.....osv.
Undra om dom barnen får leka hur dom vill i dom?
Göra mat av blommor, blad, lera och vatten?

Nä, själv föredrar jag den gamla modellen av en lekstuga!
































Kommentarer
Postat av: mia

Hej. Ja dom nedre "vackra" stugorna är säkert Amerikanska!! Dom vill ju gärna flasha ;)

Svar: Jo, men så är det!Allt blir så överdrivet "over there" :)
Kram!
jagjaana.blogg.se

2012-06-24 @ 23:32:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0