Datortomografi.......



Idag fick jag vara med om en ny "upplevelse", datortomografi.
Undersökningen var i Ludvika lasarett.

Jag hade en tid klockan 09.00 och då skulle jag ha varit
fastande i 3 timmar före.

När jag kom dit fick jag sitta ner i väntrummet i en timme och samtidigt
dricka kontrastvätska....ett glas var 10:de minut.
Det var inte gott!

Klockan 10.00 hämtade dom in mig.
Då fick jag ta av mig behån med behålla tröjan på och sen fick jag
dra ner byxorna lite.
Sen var det bara att lägga sig på britsen till själva datortomografin maskinen.

Innan jag skulle röntgas så skulle sköterskan sticka in en kanyl på mig, som
skulle pumpa in kontrastvätska i venerna på mig.

Men det vara inte så bara!
Sköterskan hade problem med att hitta en ven och när hon väl gjorde det så
funkade den inte. Efter att hon hade stuckit mig på 4-5 olika ställen på båda
armvecken så gav hon upp.
Hon frågade om hjälp....och den hjälpen var långt borta.
Jag fick ligga på den där smala britsen jättelänge och vänta på att en
annan sköterska skulle komma och sticka i mig.

Efter en evighet kom den andra sköterskan och då började det igen.....problem
med att hitta vener och få dom att hålla för en kanyl.
Hon stack mig i båda armvecken.....utanpå handen och till slut innanför armen....nere
vid handleden. Tappade räkningen vid 9 stick....och efter det blev det några till.
Så gissa om jag känner mig som en nåldyna i mina armveck och ena handen?
Jag är då rejält öm.....och ser ut som en pundare......

Det utdragna nålbehandlingen gjorde så att jag hann bli rejält pissnödig....hade
ju 7 glas kontrastvätska i blåsan. Men jag lyckades hålla mig tills allt var klart.

Själva röntgen tog ingen lång stund. Jag fick åka igenom bågen två gånger.
Den andra gången jag skulle röntgas fick jag även kontrastvätska i venerna.
Då spreds en lite obehaglig värmestråle genom kroppen och ner till urinblåsan....så det kändes
som om man pissade på sig.....men det gjorde jag inte.

Lite jobbigt blev det att ligga på britsen när jag skulle igenom maskinen....för då var
man tvungen att ha armarna uppe vid huvudet....och det var lite svårt....eftersom jag
har problem med att få upp mina armar annars....pga av axlarna.

När jag kom ut från röntgen var klockan 11.20.
Vid det laget var jag både röksugen och jättetörstig.
Tur som var så hade jag tagit med mig en vattenflaska hemifrån som låg i bilen.
Gissa om det var gott med kallt vatten och på det en rök?
Ja, det var det!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0