Helsingforskryssning 4 - 6 mars.......


I söndags, klockan 12.30, hade vi bestämt träff hos brorsan och dom för att
sen åka tillsammans till Stockholm och till Silja Lines terminal.
Vi skulle på en Helsingforskryssning!




En bit utanför Stockholm, vid Ekolsunds rastplats, stannade vi och tog oss
en välförtjänst paus....med bensträckare, rökpaus, toabesök och fika.




Där Mattias var, där var också Molly =)
Och så fortsatte det under hela resan.




Min mamma och pappa skulle också med på kryssningen.
Istället för att åka med egen bil valde dom att åka med bussen.
Vi möttes upp vid terminalen innan vi steg ombord på färjan.




Vädret var fint och soligt i Stockholm.
Det var rätt så behagligt ute på däck....så länge solen var framme.




"Promenaden" på båten.
Vi alla hade våra hytter efter promenaden.....ja, alltså hyttfönstrerna var utåt
mot promenadgatan.




(Min tallrik högst upp och Hasses längst ner).

Vi alla hade bokat buffé vid den första sittningen kl. 17.15.
Vi alla blev väldigt besvikna på den.
Det var ingen god mat.... dom  hade inte ens potatisgratäng....som det ju
alltid brukar finnas på kryssnings bufféerna.
Inga goda fiskrätter.....bara ungstekta laxbitar och sushi.
Ingen vanlig kött....bara något blodigt kött....och sen kött i konstiga såser.

Nä, buffén var definitivt inte värd sina 333:-/person!!!!!
Där kastade vi pengarna i sjön.....eller havet!!!




Som sagt, det var rätt så behagligt ute på däck..... och havet var lugnt så länge vi
åkte i skärgården.

Ja, det blåste väl inte så hemskt på hela resan....det vågade lite den första
kvällen och natten....så det kunde bli något snedsteg när man gick och sen kände
man hur man åkte upp och ner i sängen när man skulle sova....men bara lite....




Nellie och Molly ville hela tiden busa och leka med Mattias.
Och Mattias ställde väl upp för det mesta..... som här vid bollhavet.




Spelhallen var ett populärt ställe.... som kidsen besökte många gånger.




Mattias hade ibland fullt upp.....hahhahaaaaa.
Men jag tror han bara tyckte om det..... för den här synens möttes man ofta av.....ja, att
dessa tre var tillsammans.




Det här var den enda "offentliga" toaletten jag gick på.....och den var då ren och fräsch....
och stor och rymlig....och aldrig var det köer där.




Klockan 20.00 var det dags för "Mumin Disco" på båtens nattklubb.
Nellie och Molly var ner en liten stund på dansgolvet och dansade..... och dom
fick även med sig Johanna, Mattias och Mummo....en liten stund..... för Nellie och
Molly ville inte vara där själva......












Vi passade på att dricka lite gott......och det var lite olika för var och en....vad som var gott.
Men alkoholfria drinkar var det som gick åt mest!








Efter "Mumin discot" blev det en sång- och dansshow som vi tittade på.
Dom var duktiga på att dansa och sjunga.
Men showen var alldels för kort....enligt mig.
Jag hade gärna tittat mer.




Sen fördrev vi tiden med att spela lite olika spel.....gå fram och tillbaka på båten
och titta......leklandet och spelhallen fick besök av oss.....vi var in på Taxfree och
andra butiker och shoppade...... osv.








På måndag morgon när jag var ut på däck för att röka höll jag på att frysa till is.
Brrrrr....det var jättekallt!

Jag var som oftast ensam ute på däck när jag rökte.....på hela resan.
Hmmmm....kanske för att det var så kallt???

Men att röka vi de få rökplatserna som fanns på båten, ville jag inte.
Det luktade så jävla illa där....och det var så rökigt.
Ja, det tycker jag fast jag själv är rökare......




Efter frukosten gick mina föräldrar ut i Helsingfors på olika ärenden.
Brorsan med familj och Hasse och Mattias tog spårvagnen till SeaWorld.....det
är ett akvarium.....typ.
Dom vuxna och Mattias tyckte inte det var något att se.... men Molly och Nellie
tyckte det var bra.

Jag och Johanna gick aldrig av båten i Helsingfors.
Vi gick och la oss istället efter frukosten eftersom vi båda var väldigt trötta pga dålig
nattsömn......av olika anledningar.

När gänget från SeaWorld kom tillbaka till båten gick dom och badade i båtens pooler.

När jag vaknade till igen duschade jag och gick ner till "Promenaden" och roade
mig med att spela poker på spelautomaterna.

Jag var även ut på däck och tog några kort på det jag såg från båten......












Brrrrr......det var riktigt kallt i Helsingfors.








En timme före båtens avgång mot Stockholm samlade vi ihop hela klanen och
diskuterade vad och var vi skulle äta kvällsmaten.
Kidsen passade på att titta lite på tecknat.




Efter många om och men.....undran hit och dit.....så bestämde vi oss för att äta på
resturangen "El Capitan".....ja, alla utom mina föräldrar.
Dom föredrog ett annat ställe.
"El Capitan" hade en bra barnmeny.....så det blev det som avgjorde vart vi skulle äta.
Allt för att det skulle passa oss alla så bra som möjligt.....

Servicen var bra och vi fick in våran mat jättefort.
Alla blev mätta och var nöjda med sin mat.




Jag och Johanna beställde detta.
Kyckling med teriyakisås, bladspenat och stekt ris.
Mmmm....det var jättegott!








Det var en fin solnedgång på kvällen..... som jag fick avnjuta när jag
var ut och rökte.




Själva solnedgången gick snabbt förbi......det dröjde inte länge förrens solen
försvann helt bakom horisonten och det enda som vittnade om en solnedgång
var den färgade himlen vid horisonten.








Även den andra kvällen (måndag) var vi alla på nattklubben när "Mumin discot"
drog igång.....och efter det blev det sång- och dansshow"......

Och även denna kväll var det de alkoholfria drinkarna som var populärast hos oss.....
ja, hos vissa av oss.....

Sen gick vi runt i båten och fördrev tiden på lite olika sätt....tills det var dags
att gå och lägga sig.

På tisdag morgon vaknade jag av att min mage hade pajat.
Inte roligt!
Jag fick springa på toan hela tiden.
Jag var i hytten hela tiden tills det var dags att lämna båten.




Utanför terminalen stog taxibilarna i kö.
På den ena sidan fanns dessa gula bilar med målade blommor på motorhuven.




Vid terminalen fick vi vänta ett tag på Hasse och Marko som gick iväg och hämtade
våra bilar från en långtidsparkeringsplats.....som låg en bit bort.

Sen var det bara att åka hemåt och hoppas att min mage höll sig lugn.

Vi stannade i Västerås på McDonald´s på kisspaus och för att handla
mat åt kidsen via Drive in, som dom kunde äta i bilen medans vi fortsatte hemfärden.

Jag blev lättad när vi äntligen kom hem....och att min mage hade hållt sig lugn.

Kryssningen var både trevlig och rolig i det hela.....och trevlig och roligt
sällskap hade vi också.



Trackback
RSS 2.0