Nytt besök på akuten.........

Imorse var det dags igen för ett besök på akuten.....
 
Igår kväll kände jag hur det började klias på fotsulorna och handflatorna igen.
Jaha, tänkte jag.......det är väl så det kan vara när man har fått en allergisk reaktion.
Sen började ögonen klias.....jaha, tänkte jag. Det hör nog till.
När jag skulle lägga mig kliades det på armarna och på några fler ställen.
Jaha, tänkte jag bara.
 
På natten när jag vaknade till kände jag hur läpparna hettade och kändes svullna.
Hade även känningar i halsen.....som om något satt iväg när jag skulle svälja.
Hmmmm....tänkte jag, men jag försökte sova igen.....det gick lite sissodär.
 
Imorse när väckarklockan ringde......skulle ju åka och jobba idag.....så
fick jag mig en chock när jag såg mig i spegeln.
Jag var alldeles svullen i hela ansiktet. Runt ögonen var jag alldeles röd.
Och läpparna var STORA!
Hade även fått mer prickar över kroppen.....som var röda och stora bläffor.
 
Alltså, mina läppar!
Alla Hollywoodfruar och kändisar med silikon- restylane- och gelfyllningar
kan känna sig blåsta. Jag hade större och fylligare läppar än dom!
Och det utan något kirurgiskt ingrepp.....och nästan gratis!
Läpparna var så svullna att jag hade svårt att röra dom och prata.
Och det spännde i dom som bara den.
 
Johanna som var vaken fick ställa upp och skjutsa mig till akuten.
 
På akuten hade jag turen att det var samma läkare som tog hand om mig
dagen innan. Så jag behövde inte berätta allt från början....hon kom ihåg mig.
 
På akuten fick jag först 16 kortisontabletter, sen 2 allergitabletter och till sist
en adrenalinspruta. Sen fick jag ligga i en timme för observation.
Av adrenalinet kunde jag få hjärtklappningar, sa dom.
Jaha, tänkte jag....med min otur så åker jag väl på en rejäl hjärtklappning.
Men jag hade turen med mig för en gång skull!
Jag kände bara ytterst lite vid utandning att det slog i bröstet.
 
Under observationstimmen gick svullnaden ner lite i ansiktet och läpparna.
Det röda runt ögonen hade försvunnit helt.
Mina nässelutslag (som jag fick denna gång) hade börjat blekna lite.
Då tyckte läkaren jag kunde åka hem och sjukskrev mig resten av veckan.
 
Svullnaden i ansikte och läpparna har hela tiden gått ner, sen imorse.
Halsen känns nästan helt bra.
Men det är inte helt borta än. Nu känns läpparna mer som om jag hade
fått en vanlig fläskläpp.
 
Men nu har det börjat klias igen på fotsulorna och händerna.
Och jag har fått nya utslag på armar och ben....just nu.
Är alldeles rödprickig!
Jaha!
 
Få se om det ordnar sig ändå....eller om jag måste göra ännu ett besök
på sjukvården för denna allergiska reaktion?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0