Finska föreningen........

 
Finska föreningen
 
På 70- och 80-talet var jag aktiv i våran lokala Finska förening.
Och jag tror att det var föreningens storhetstid då.....med mycket
olika sorters aktiviteter......för både barn och vuxna.
Föreningen finns kvar än idag.....men den är inte så stor längre....tror inte
att det finns några barn- och ungdomsverksamhet kvar längre.
Ärligt talat så vet jag inte nå vad dom sysslar med idag......
 
Men på 70- och 80-talet var det full fart på föreningen.
Dom hade en egen lokal där det anordnades en massa aktiviteter till så väl
unga som gamla.
 
Själv har jag t ex varit på disco där.....flera gånger.
Jag har varit med på pysselstunder......filmstunder när dom visade olika filmer
som dom hade lånat från biblioteket.
Jag har varit med i många föreställningar som anordnades i samband med
julfester och morsdagsfirandet som hölls varje år.
Jag har varit med och gjort teater....dansat jazzdans.....representerat Smb
i samband med FN-dagen, då jag fick en lång text på svenska att läsa
upp i Borlänge på något jippo.
Jag har varit med i körsång, skjutit luftgevär (men ej tävlat i det...mest på skoj), varit iväg
på någon utbildning för ungdomsledare över en helg, deltagit i skidtävlingar,
deltagit i friidrottstävlingar....med mera....
 
Finska föreningen anordnade även läger, varje vinter och höst.
Jag var iväg på många av dom och då var vi borta över en helg.
Oftast var höstlägren i Sörsjön och vinterlägren i Malingsbo herrgård.
Vi var barn och ungdomar i olika åldrar och vi funkade bra ihop...oftast.
Jag har många, många roliga minnen från dessa lägren....allt från
epidemi av magsjuka till "Röda vita rosen" som lektes i mörkret
i skogarna vid Sörsjön.
 
Sen i tonåren var jag mycket i Finska föreningens lokal.
Det blev en sorts samlingspunkt för många ungdomar, där man kunde spela biljard,
lyssna på musik, hänga och umgås med varandra.
 
Ja, jag har så många roliga och trevliga minnen från min tid med Finska föreningen.
Och jag är glad över att jag fick uppleva föreningens stora och blomstrande tid....
med alla dessa evenemang och aktiviteter.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0