Dagsutflykt till norra dalarna........

Idag har jag, Hasse och Johanna varit iväg på en dagsutflykt.
Mattias ville ej följa med......som vanligt.
 
Vi åkte iväg på förmiddagen och styrde bilen mot norra dalarna.
 
 
 
 
I Vansbro stannade vi till för att äta lunch.
Dansbandet Streaples hade också stanna till i Vansbro.
Men själva bandmedlemmarna såg vi ingen skymt av.
 
 
 
 
 
 
 
Vi var in på resturangen Flottan och åt av dagens.
 
 
 
 
Hasse hade tur...... att det var bacon till dagens.....ja, en av rätterna som man kunde välja på.
 
 
 
 
Jag hade också tur.....den andra rätten man kunde välja som dagens var fisk.
Den var jättegod!
 
När vi satt och åt så gick det en karl förbi oss.
Jag sa till Hasse att det såg ut som Sten Nilsson i Sten och Stanley.
Men Hasse tyckte inte att han såg ut som Sten.
Men när Ebbe Nilsson, brodern till Sten, kom och gick förbi oss....ja, då var
jag helt säker på att jag hade sett rätt.
 
 
 
 
I foajen frågade jag Sten (hans bror var fortfarande kvar inne i resturangen) om jag fick
ta ett kort på honom.
Han svarade: Nja, jag vet inte det.
Men sen skrattade han och sa att det gick bra.
 
Jag blev så nervös och generad (enlig Johanna) så jag bara knäppte kort....utan att
vänta att zoomen i kameran hade zoomat färdigt. Så därför blev kortet suddigt. Typiskt!
 
Sten och Stanley skulle spela ikväll i Malung, på dansbandsveckan.
 
 
Efter lunchen fortsatte vi färden.......
 
 
 
 
........ mot myrmarker.
 
 
 
 
Och till slut hittade vi på mina föräldrar och deras vänner.
 
Morsan, Hasse och Johanna drog iväg till en myr och plockade hjortron.
Farsan och hans kompis var redan där ute och plockade.
 
 
 
 
Själv stannade jag kvar vid husbilen.
Satt inne ett tag och glodde ut i skogen, men sen när det började att blåsa lite
mer (då försvann de flesta flygfän) gick jag ut....och vi det laget  hade Johanna och morsan
kommit tillbaka från myren.
 
 
 
 
Till slut kom även gubbarna tillbaka från myren.
 
 
 
 
Svettiga, trötta men nöjda var gubbarna.
Kaffe med doppa slank ner fort i dom.
 
Själv började jag att rensa hjortron......de Hasse hade plockat.
Men hälften lämnade jag kvar tills vi kom hem och rensade dom då.
 
Det var en trevlig utflykt vi gjorde idag.
Fick se lite andra vyer.....och kändisar.
Vi fick en hel del av skogens guld.....som nu ligger i frysen.....och som vi kan ta
fram och äta av i höst/vinter.
Mums!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sabine

Vi har inte hjortron i Tyskland, men de ser ut som björnbär med orange färg.
Är de söt eller sur? Kan du äta den ra eller maste du koka den?

Kram
Sabine som plockar krusbär och vinbär i trädgard

Svar: Hej Sabine!
Hjortronen är lite syrliga i smaken och dom är saftiga.....och goda.
Man kan äta dom som dom är (råa).

Kram!
jagjaana.blogg.se

2013-07-17 @ 09:53:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0