"Kyrka i ljus".........

Här för ett tag sen, när jag och Johanna hade en liten fotosafari
vid Stora Tuna kyrka, fick vi höras talas om "Kyrka i ljus".
En som jobbade i kyrkan rekommenderade oss att komma på det.
 
Så idag när jag skjutsade Johanna till Borlänge så passade vi på att
besöka "Kyrka i ljus" klockan 19.00.
 
Stora Tuna kyrka var upplyst med färgade lampor....både ute som inne.
"Kyrka i ljus" var en sorts gudtjänst om kyrkoåret i färger och ton.
 
Gusdstjänsten höll på i ca 1 timme.
Kyrkan var nästan full med folk.
Idag var det tredje gången/året som dom hade "Kyrka i ljus" och för varje
gång har det kommit mer folk....enligt prästen.
 
Vi fick höra om kyrkoåret och de olika färger som ingår i den.
Vi fick lyssna till orgelmusik och till en kör som sjöng.
Alla fick vara med och sjunga på olika psalmer.
Vi fick även se lite olika sorters "kläder"/kåpor som präster har vi olika tillfällen på året.
Ja, man kan säga att prästerna mannekängade för oss.
Vi fick även se hur en präst och en diakon klär på sig sin utstyrsel....och vad dom har
på sig och hur plaggens skulle kläs på och sitta.
Sen visades det lite mer saker framme vid altaret, men dit såg jag inte från min sittplats.
På vägen ut fick man lämna kollekt....om man ville.
 
Jaa-a....det var en annorlunda, men trevlig gudstjänst.
Det var en annorlunda upplevelse....så här på en "vanlig" söndagkväll.
Gudstjänster är ju inget jag annars brukar gå på.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karina

Så fint det var! Ja, många undrar nog vad prällarna egentligen gör när det inte är gudstjänst och mässor! :-) Kul att de bjuder in folk och berättar om sitt arbete. Själv är jag inte ett dugg religiös (jag är nog bortom allt hopp :-)) men det såg fint och stämningsfullt ut där i kyrkan.

Har du sett TV-serien Halvvägs till himlen på TV4 med Johan Glans? Den är stundtals rätt rolig. Den handlar om kyrkoherden Albin. Onsdagar 21.00.

Svar: Hej Karina!

Jag är inte heller religiös av mig, men det var både mysigt och stämningsfullt i kyrkan.

Nä, jag har inte sett serien. Just nu är jag lite dålig på att titta på tv:n.....

Kram!
jagjaana.blogg.se

2013-10-22 @ 12:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0