Utflykt till Strömholms slott......

Jag har alltid tyckt om slott och jag har tänkt i flera år att jag
ska besöka lite olika slott här i Sverige.
Men, men.... tyvärr har det inte blivit så många besök än....
 
Men igår blev det i alla fall ett besök på Strömholms slott.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skulle egentligen ha tagit detta kort från andra hållet....... för då har man sett att blommorna
ska föreställa en krona..... som jag inte såg förrens jag tittade ut genom ett fönster på slottet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Närbild på dörrhandtaget, på dörrarna in till slottet.
Det var min sista bild innan jag/vi gick in i slottet.
Jag såg fram emot att ta MASSOR av kort inne i slottet.... det var ju halva nöjet med resan.
 
HA! Trodde jag ja!!!!
ICEK, SA NICKE!!!
Fotograferings förbud!!!
 
ÅÅÅÅÅHH, vad besviken jag blev!
Skit besviken, och det talade jag även om för personalen/guiden som jobbade där.
Men hon sa att det var Nationalmuseumet som hade bestämt att man inte
fick fotografera.....och så även hovet.
Löjligt, tycker jag!
 
Visst, har jag varit fräck, besvärlig, rebellisk och respektlös, så hade jag kunnat
knäppa många bilder inne i slottet.
(Men sån är inte jag):
För man fick ju gå runt själv och titta i alla rummen.....på de tre våningarna.
Ja, man kunde ju även få en guidad tur, men den missade vi med en kvart.
Men vi fick lite guidning ändå.... lite spontant av guiden vid kassan....och sen
kom vi ikapp den pågående guidningen, alldeles mot slutet.
 
Trots min besvikelse, så var det ändå roligt att se hur det såg ut inne i slottet....
och se de gamla möblerna och sakerna.....och de stora tavlorna.
 
 
 
 
På väg ut ur slottet kom kameran fram igen.
Och eftersom jag inte fick fota inne i slottet, så gick jag runt slottet och fotade
detsto mer på utsidan.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På en holme i den strida Kolbäcksån lät Gustav Vasa uppföra en borg vid mitten av 1500-talet.
Vasaborgen revs dock till stora delar vid slutet av 1660-talet.
Enligt guiden så var källaren kvar från 1500-talet.
Synd att man inte fick se den!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vid flertal tidpunkter har slottet tillfallit änkedrottningar.
Det har bland annat tillhört Gustav Vasas änka Katarina Stenbock, Gustav II Adolfs änka
Maria Eleonora samt riksänkedrottning Hedvig Eleonora, gemål till Karl X Gustav.
 
Det var på Hedvig Eleonoras initiativ som det gamla slottet revs och det nya började uppföras.
Liksom på Drottningholm samarbetade här riksänke-drottningen med arkitekten
Nikodemus Tessin den äldre.
 
Inredningarna på Strömsholms slott präglas i stort av den gustavianska stilen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Strömsholms slott består av en mittbyggnad som inramas av fyra kvadratiska torn.
På parksidan reser sig ett dominerande mittorn med stor kupolaktig tornhuv.
Det tornet tillhör slottskapellet som finns på tredje våningen.
 
 
Från 1868 fram till 1968 var Strömsholm platsen för arméns ridskola.
Den gamla officersmässen från denna period har återskapats inne i ett rum på slottet.
 
 
 
 
Denna byggnad, som jag tror var det gamla köket till slottet, var idag ett café.
Där stannade vi till och skulle köpa glass.
Men eftersom dom inte hade någon kulglass, som jag hade hoppats på, så
köpte jag ingen glass.... av lite feghet/rädsla för ev. dumping.
För att svalka mig drack jag kallt vatten istället.
 
 
 
 
Hasse och Johanna köpte sig en varsin glass som dom gottade sig med.
 
 
 
 
Det var riktigt skönt och mysigt att sitta där i skuggan, med slottet och parken
omkring sig.
Synd bara att min "mat-och-sov-klocka" gjorde sig påmind när vi satt där och jag var
tvungen att ta mig till bilen och få i mig lite ätbart, som vi hade med oss i kylväskan.
 
 
 
 
Trots fotoförbud inne i slottet, så var det en trevlig utflykt vi gjorde.
Det var väldigt varmt och kvavt, så kallt vatten gick åt.
 
Men våran utflykt tog inte slut här, som jag först trodde.
Nä, det blev fler spontan utflykter på hemvägen.
 
Mer om det i nästa inlägg......
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0