3 x läkarbesök.....

Gårdagen började med att jag var till jobbet och frös.
Ja, jag frös!
Värme i elementerna var en bristvara, så att säga.
Suck....  alltid är det något på jobbet....suck!
 
När jag kom hem från jobbet hann jag inite sova min återhämtningssömn.
Jag fick besök av Teresa som var både kaffesugen och tjålsjuk.
Det blev en trevlig stund runt köksbordet.
 
Mindre trevligt blev det när Hasse kom tillbaka från läkaren.
Han hade fått remiss till Falu akutmottagningen för undersökning av sin onda mage.
 
Så strax före 16.00 åkte jag och Hasse till Falun.
 
Redan i fredags var Hasse förbi hos en jourläkare på vårdcentralen med sin ömma mage.
Där blev han väldigt nonchalant bemött av en läkare, som bara var där tillfälligt.
Läkaren hade knappt undersökt Hasse och sen fick Hasse lämna olika prover.
Läkaren sa att han visste inte vad det kunde vara för fel på Hasse och att
proverna fick visa sitt.... och att Hasse skulle beställa en "vanlig" läkartid istället....
som han gjorde och fick en tid den 26/11.
 
Men smärtan i magen blev bara värre och värre, så Hasse ringde igen till
vårdcentralen och bad om en ny jourtid till en läkare.
Och han fick komma till en annan läkare igår då.
Denna läkare undersökte Hasse mycket bättre, men att han kunde inte heller
säga exakt vad det var för fel. Han misstänkte att det kunde vara blindtarmen.
 
Nå väl!
Väl framme på akutmottagningen i Falun fick vi börja med att sitta och vänta med
en massa andra sjuklingar och anhöriga i en liten väntsal... med en nummerlapp.
När Hasses nummer ropades upp fick han komma till ett rum där dom tog blodtryck
och puls på honom och där han fick lämna diverse uppgifter om sig och sin åkomma.
Sen blev det till att gå till ett nytt rum för blodprover.
Efter det fick vi komma till ett annat så kallat väntrum, som var pyttelitet och trångt...
och fullsatt.
 
Två timmar fick vi sitta och vänta tills Hasse blev uppropad och fick komma till
ett undersökningsrum.
Där väntade vi i nästan en timme innan en AT-läkare dök upp och undersökte Hasse
och ställde en del frågor.
Hon misstänkte att det ev. kunde vara något med urinblåsan.
Sen försvann hon.
 
Efter ytterligare en timme dök en sköterska upp i rummet med två liter kontrastvätska
som Hasse skulle dricka upp under två timmars tid.... för att sen röntgas.
Mycket mer än så fick vi inte veta av sköterskan.
 
I det här läget började vi prata om att jag skulle nog ta mig hem medans jag fortfarande
var något sä när vaken och kunde köra hem.
För i det läget visste vi ju inte nå vad som skulle hända efter röntgen och om Hasse
skulle bli kvar på sjukhuset eller inte.
Till slut kom vi fram till att jag skulle åka hem så att jag hann sova i några timmar
innan jag skulle upp och jobba igen.
 
Sagt och gjort!
Jag lyckades hålla mig vaken hela vägen hem.
Klockan var närmare 22.30 när jag var hemma igen.
Men inte kunde jag sova, fastän jag var jättetrött.
Jag var ju orolig över Hasse och hur det gick för honom.
Vi ringde och skickade sms och vid midnatt fick jag besked om att Hasse skulle
få komma hem.
 
Hasse kom hem vid 02.30- tiden med sjuktransport (taxi).
 
Hasse berättade att han hade blivit magnetröntgad och sen hade dom även gjort
ett ultraljud på urinblåsan.
Av dessa undersökningar kom dom fram till att han hade en tarmficka på tarmen
vid nedre delen av magen.
 
Så nu får Hasse bara äta flytande i en vecka och sen ska han tillbaka på
en undersökning om någora veckor.
 
Hoppas att allt blir bra nu då!
 
 
I dagens läge är det synd att kalla akutmottagningar för just det.
Man måste ju nästan vara kärnfrisk för att orka vänta på ev. vård.
Man är akut sjuk, men man får då ingen akut vård.....
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skönt att veta vad det var för knas! Sköt om honom nu 💕 kram T

Svar: Ja, det är skönt för oss alla att få reda på vad det var för knas med Hasse.Kram!
jagjaana.blogg.se

2015-11-17 @ 19:44:54
Postat av: ejmis

Skönt att han kom in i tid så det inte gick hål för det är fruktansvärt!!

Svar: Och fy! Kan det göra det?!Ja, då hade han tur att han fick vård i tid.
Kram!
jagjaana.blogg.se

2015-11-18 @ 20:21:34
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0