Nora....

Igår blev det en spontan utflykt till Nora för mig och Hasse.
Jag har aldrig varit dit, så jag har varit lite nyfiken på hur det ser ut där....
 
Jag tycker det är kul (ibland) att åka iväg till något nytt ställe och titta runt och bara vara och
göra det som faller en in.... inga måsten eller inget inplanerat....bara ta det som det kommer....
 
 
 
 
 År 1856 invigdes Sveriges första normalspåriga järnväg för personbefordran
mellan Nora och Örebro.
Tack vare ett stort antal entusiaster finns det i dag ett stort utbud av historiska
lok och vagnar i Nora.
En del används för trafik men här finns även vagnar som är restaurang,
museum och vandrarhem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag och Hasse strosade runt i centrum...här och där...och jag passade på att
föreviga de gamla fina husen....bland annat.
 
Helt otroligt att man har lyckats bevara så mycket av de gamla husen och inte
fallit för den rivningsvåg som härjade i landet från 1950-talet och framåt.....
 
 
 
 
Nora är en välbehållen trästad med gatorna utlagda i det klassiska rutnätet.
Många hus och gårdar ser likadana ut som de gjorde på 1700- och 1800-talet.
 
 
 
 
Husen används fortfarande för butiker, hantverk och bostäder.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det såg så mysigt ut i alla dessa innergårdar som man såg.
Gamla skjul.... hus.... rabatter....grönskan....staket och plank....osv.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En del hus var sneda och vinda...här och där... men ack så charmigt... tycker jag.
Vissa gator hade runda kullestenar vilket också är charmigt, men ack
så besvärligt att gå på eller åka bil på.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vattentornet stod klart 1899.
Det används inte längre som vattentorn, det är tomt därinne.
Det fanns en vaktmästarbostad på andra våningen i tornet, och det var en del diskussioner
om att bygga lägenheter, men så har det inte blivit.
 
 
 
 
 
Jag och Hasse hann både fika och äta mat medans vi var "turister" i Nora.
Allt smakade gott och det var trevligt att sitta på uteserveringen och
samtidigt titta på människor som gick förbi.
 
Vi var även in i kyrkan och tittade.
Bilder och text om det kommer i ett annat inlägg.....
 
Jag tycker Nora var en mysig stad med sina gamla hus och jag kan tänka mig
att åka dit fler gånger och "turista"....
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0