Falun tur och retur......

 
På förmiddagen åkte jag och Hasse till Falun.
Jag hade en tid till en dietist angående mitt blodsocker och glukos.
Jag hade ju en sån där mätare i 6 dagar och nu ville dietisten redovisa resultatet för mig.
 
Mitt blodsocker och glukos åker mycket berg- och dalbana på en dag. (Inget nytt för mig).
Jag har ofta för lågt värde och detta gör att jag är så trött och energilös.
Nu ska jag i ca en veckas tid utesluta helt kolhydrater i kosten för att se om jag
eventuellt får en jämnare blodsockerkurva och blir lite piggare.
 
 
 
När vi ändå var i Falun så var vi upp till Lugnet och kollade läget.
Där var det fullt ös.
Dom höll på att dona och fixa för helgens skidfest.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var även fullt ös i stadiumets skidspår.... av hundratals skidåkare.
Allt ifrån skidstjärnorna till vallarna....osv.
 
Jag har nog aldrig sett så många skidåkare, "in action", samtidigt och "på riktigt".
Dom åkte som i ett pärlband... upp och ner...hit och dit.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
När vi hade tittat färdigt på skidåkarna och när det började kurra i magarna på oss
så åkte vi vidare till.......
 
 
 
 
....... restaurangen Dalasalen.
 
Dalasalen är den gamla matsalen som står kvar sedan regementets tid i Falun.
Matsalen, eller kokinrättningen, som den benämndes stod klar redan 1908.
Den rymde 576 sittande soldater och är uppförd helt i trä, förutom köksdelen som är gjord i tegel.
 
När nya militärmatsalen, nuvarande Mediehuset, togs i bruk 1973 började man
använda gamla matsalen som kallförråd.
 
Värmesystemet som installerats 1931 kunde åter tas i bruk i och med renoveringen för några år sedan.
Alla elledningar är utbytta men några gamla lampor används fortfarande
3000 fönster har kittats och allt är slutligen målat med linolja.
Hösten 2003 öppnads gamla matsalen åter renoveringen kostade 13 miljoner kronor.
 
 
 
 
 
 
 
Från lunchbuffén valde jag att äta av Boeuf bourgogne, ugnsbakad fisk med sparris & räkor
och lite blandade grönsaker och rotfrukter.
Tyvärr var inte fisken så god... jag vet inte vad det var för sort...kanske sej eller något
åt det hållet?......
 
 
Efter maten åkte vi hemåt.
Efter vägen, närmare bestämt i Borlänge, stannade vi till vid 3 st olika second hand affärer.
 
 
 
 
Även denna gång fick en del saker, som jag inte visste att jag behövde....ähum....
följa med mig hem.
 
Ja, jag vet att jag är omöjligt....ibland....
(ett erkännande till mina nära och kära som vet att jag egentligen inte alls
behöver mer saker i mitt hem....).
 
 
Sena eftermiddagen fick vi ett trevligt besök av Hasses syskon, Lars och Helena.
Då blev det kaffe och tjål runt köksbordet.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: ejmis

Oj! Inga kolhydrater, det var tufft! Du måste berätta vad du äter under perioden.

2018-03-16 @ 06:56:46
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0