Råd från min nya bok.......

I år beställde jag några böcker från "jultidningarna"....ja, ni vet
dom där som kommer i brevlåda och lockar våra barn att gå runt
och sälja det som finna i tidningarna.

En på jobbet hade med sig några av dessa tidningar.
Ett av hennes barnbarn sålde.

Idag fick jag böckerna.





Det här är en av böckerna jag köpte.

Jag tänkte jag skulle dela med lite av det som står inne i boken..... olika råd.



Under och över jord
En enkel regel är att det som växer under jorden ska läggas i kallt vatten
som får koka upp medan det som växer ovan jord läggs direkt i det
kokande vattnet. Och så finns det säkert undantag som alltid.


Blank kyl
Gör rent kylskåpsdörren med fönsterputs.


Mattfläckar
Om du spillt, häll genast på potatismjöl, gnugga in och dammsug.


Blänkande koppar
Gnid in kopparen med lite ketchup. Skölj och efterputsa med en
mjuk putsduk eller trasa.


Rostar besticken?
Gör dem rena genom att gnida in dem med en halv lök.


Bruna tekoppar
Ta en skrubbsvamp, eller dina skrubbvantar för köket.
Häll en halv matsked salt i koppen, lite vatten och gnugga runt.
Koppen blir skinande ren.


Stearin på duken
Lägg hushållspapper, en melittapåse eller annat sugande material på stearinfläcken.
Stryk sedan över och stearinet smälter in i pappret i stället för på tyget.
Fortsätt tills hela fläcken är borta och tvätta som vanligt i tvättmaskin
för att få bort det sista feta.



Trackback
RSS 2.0