Barnprogram från förr....

Lite nostalgi nu...

Ni som är födda i slutet på 60-talet eller början
på 70-talet, kommer ni ihåg vad vi barn
tittade då på för barnprogram???
Om vi nu hade tid att titta på tv.
Då på den tiden var man ju oftast ute hela dagarna.
I alla fall jag...

Det fanns ju hur mycket som helst... Astrid Lindgrens
barnfilmer ( som håller än idag ), Teskedsgumman,
Peppes Godnattsagor, Professor Baltazar, Tårtan
och massor med andra.
Här kommer ett urplock av barnprogram från förr.



"Himmel och pannkaka"
Det enda som jag kommer ihåg av detta barnprogram är just
att dom flög i en polkagrisrandig flygplan....



"Fablernas värld"
Åh, jag kommer ihåg att jag gillade detta barnprogram.
Kommer ni ihåg att ugglan alltid sa: - Simma lugnt.



"Vilse i pannkakan"
Usch, detta program gillade jag INTE!!!
Usch, för "storpoäten"... nej fy..det fanns inget i detta program som var bra.
Än idag gillar jag inte Staffan Westebergs röst....



"Barnjournalen"
Det var väl ett program man tittade på lite då och då.



"Boktipset"
Ni-nanna-na-ni-na.... det  här var också ett
program som man tittade på ibland.
Jag minns att jag tyckte han hade en häftig soffa
och att jag också ville ha en sådan...



"Linus på linjen"
Visserligen var detta en pausprogram på tv:n, men jag gillade
den ändå... synd bara att den var så kort.



"Fem myror är fler än fyra elefanter"
Detta var ett av mina favoritprogram!!
Den håller än idag.



"Drutten och Gena"
Dom här gillade jag, men mest Drutten. Apan alltså.



"Farbror Fribbes Skafferi"
Åh, jag kommer ihåg att jag tyckte att han hade så
fina burkar. Och sen var det så roligt när han tog fram en
och det såg ut som om en film spelades inne i burken.



"John Blund"
Kommer ni ihåg denna man? Han som strödde sömnsand i
ögonen på barnen. Jag sjöng alltid med i sången.



"Anita och Televinken (och Grodan Boll )"
Ja, även denna docka har man tittat på när man var liten.



"Trolltider"
Åh, denna julkalendern älskade jag. Den var så bra!
Häxan Mara, fen Dorabella, Daisy, Gloria och Kotten...m.m
Jag kommer ihåg att jag tyckte att Kotten var så snygg... hahaaa.



"Staffan och Bengt"
Kommer ni ihåg "Sant och Sånt" och  "Julstrul med Staffan och Bengt"?
Jag gillade skarpt dessa program. Dom var så tokiga och roliga.



"Solstollarna"
Jag gillade programmen om "Solstollarna" och "Toffelhjältarna", även
om jag var i tonåren.
Ulla-Bella sekreteraren var ju för rolig.



"Kapten Zoom"
Gillade detta program, men jag kommer inte
ihåg så mycket om den idag.
Jag kommer ihåg att han sa:
"Galaxer i mina braxer".



"Kroppen"
Fanns det inget annat att titta på, så kunde jag ibland
titta på detta program, men väldigt sällan.
Den intresserade mig inte.



"Pojken med guldbyxorna"
Den här tv-serien gillade jag och tittade på varje avsnitt.
Jag tyckte han hade fula byxor, men annars så önskade
jag att jag också hade haft byxor som man kunde
plocka fram pengar ur.



"Doktor Krall"
Små sjuka råttor, hästar och kaniner får hjälp av
en viss doktor Krall.
Förkylda paddor kan få smådjursmedicin
och goda råd av Rolf.
Så sjöng dom. Och jag
vet att jag tyckte den låten var bra.
Mer minns jag inte.



"Pan Tau"
Kommer ni ihåg detta program? Han som krympte när han
strök på hatten. Mer än så minns jag inte.



"Björnen Paddington"
Jag tyckte att han var så gullig. Han hade ju
alltid mackor med marmelad under sin hatt.



"Kalles klätterträd"
Gillade detta program och låten som dom
sjöng. Sen tyckte jag att det såg så
skönt och mysigt ut att kunna ligga på ett träd.
Trackback
RSS 2.0