Trädbeskärning....

Mitt på dagen åkte vi till Ludvika. Mattias skulle till sin pappa.
Han ska sova över där. Och Johanna är ju redan där.
Men innan vi skjutsade Mattias dit, så stannade vi till vid Marnäs
och gick in på pizzerian där och åt lite.






Mattis beställde en hamburgare med bröd. Jag beställde en
tonfisksallad och Hasse tog en pizza. Det var gott och mätta blev vi.



Efter maten gick vi in på Marnäs Tobak och handlade lite efterrätt, glass.
Hasse köpte den nya Noggern med mintsmak. Den tycker han är
jätte god. Man ser ju på kortet hur han riktigt njuuuuuter av glassen... hihihihhiii.

När vi hade lämnat av Mattias hos Seppo, åkte vi till brorsan med familj.
Marko ringde till Hasse när vi satt och åt och ville ha lite hjälp
av honom.


Lilla Molly var fortfarande sjuk.... 39,4 grader i feber och väldigt
snuvig och tät. Stackars liten, som inte kunde vara ute idag och njuta
av den fina vårdagen.
Trots febern, så var hon rätt så pigg och glad.



Brorsan skulle beskära detta äppelträd, så Hasse skulle hjälpa till.
Trädet har inte blivit beskärt på minst 6-7 år... och det syns ju.



Morsan och farsan kom förbi. Farsan sågar ner några grenar som
sticker ut längst ner på stammen... han har ju en förmåga att inte
kunna vara passiv om det är något som är i görning... hahaaa.



Jag och morsan satt mot väggen och njöt av solen och tittade på när
brorsan, Hasse och farsan höll på vid äppelträdet.
Det var jätte varmt att sitta mot väggen. Jag var tvungen ett tag att ta av
mig min munkjackan, för det blev så varmt. Byxbena kavlade jag också upp, för
det "brännde" när solen tog mot det svarta brallorna. Och ibland blev det
så varmt att jag nästan tyckte att det var olidligt. Men sen tål jag ju inte
värme så bra. Morsan tyckte också att det blev varmt, för hon tog av sig
jackan ett tag.



Nellie var ute och lekte med sin docka. Hon hade även tagit ut en filt
och sina barbies. Här leker hon att hon är mamma till "bäbisen" i
vagnen och sen var även jag och morsan hennes barn...hahaaa.
Jag har sagt det många gånger förut, men jag säger det igen.
Nellie har fantasi så det räcker och blir över till fler. Det är så roligt att
lyssna på henne när hon leker. Man får sig många skratt.



Men när dom började att såga i äppelträdet med motorsåg, så tyckte
Nellie att det lät för illa. Hon hämtade hörselskydd och hade på sig
dom hela tiden...hahaaa. Här håller  hon på att lägga upp "chokladtårta"
åt mig och morsan, som hon hade bakat.



Brorsan är uppe i trädet och ska såga ner en hel del grenar.
Vissa av grenarna var ju grova som bara den. Och det var inte alltid det
var så lätt att komma åt grenarna, så ibland hade brorsan en sån ställning
att det såg ut som om han skulle ramla ner när som helst. Men det gjorde
han inte, som tur var.



När lilla Molly hade somnat, så kom även Lina ut och njöt av det fina
vårvädret. Hon har ju en Babymonitor ( så hon hör när Molly vaknar... typ
som walkietalkies... eller nåt sånt  ), så då kan hon ju gå ut en stund.
 En sån monitor skulle man ha haft när mina barn var små och
 jag bodde i lägenheten. Den är jätte bra... hörs bra.



Krokusarna som jag planterade när jag bodde där, hade kommit upp
så fint så. Men här hemma så har jag fortfarande en stoooor snöhög
vid den blombänken som jag har några krokusar i... suck.
Dom kommer väl fram lagomt till midsommar....



Brorsan står i ett hav av grenar och kvistar. Det är tur att han tänker
på den kommande majbrasan och bidrar till den, så att den
blir stor och värmer gott.



Här ser ni hur dom fördelade arbetsbördan.... hahhaaa.




Voila!! Så här fin och urrensad blev den när dom var färdiga.
Vilken skillnad va???
Till och med brorsans grannar kom ut och berömde över vilket jobb
dom hade gjort. Och det lär man ju hålla med om.
Men det är ju mycket jobb kvar.... ta undan allt ris.



Och eftersom dom har börjat med att man får åka ner med trädgårdsavfall
till majbrasan  vid gammelgården, så åkte Hasse och hämtade släpvagnen.
Lika bra att göra allt på en gång, när man ändå håller på....



Jag stannade kvar hemma. Jag var nog lite för länge i solen idag, för
jag fick ont i huvudet och mådde lite illa... så där som man gör när man
är på väg att få lite solsting. Så när Hasse åkte iväg och jag hade rökt färdigt,
gick jag in och satte mig här vid datorn.

Trackback
RSS 2.0