Mattsbo till Larsbo.....

Idag går ju den tredje filmen om "Ringen".
Jag började att kolla på den, men jag slutade att kolla på
den alldeles nyss.... va faaan.. den håller ju på till
klockan 01.10 inatt. Inte för att jag inte orkar vara uppe
så länge... men jag ska ju jobba imorgon så jag
behöver nog mer än 3,5-4 timmars sömn.
Jag får hyra filmen istället och kolla det sista.... eller
så får jag höra med Johanna imorgon, hur
filmen slutade... om nu hon väljer att se hela den?

I dag på f.m hade Mattias fotbollsmatch i Kvarnsveden.
Han och Hasse var dit. Tyvärr förlorade grabbarna....

På e.m kom fasters gullungar och Lina hit.
Kidsen ville hoppa på studsmattan.
Sen när Mattias kom med sina kompisar och skulle
hoppa på studsmattan, gick vi andra in och satt
oss ute på altanen.







När gullungarna och Lina gick hem, åkte jag och Johanna ut på
en "fotosafari" igen.

Idag åkte vi till Mattsbo och sen till Larsbo genom skogen.
Det är flera år sen som jag sist åkte där... så det
var mycket som var olikt sig.... skog som huggits ner....
nya vägar.... igenvuxet på olika ställen... osv.




När masugnen var i drift var hyttan något högre och hade slaggstensväggar
ovanpå mulltimret på alla fyra sidorna.
Nederdelen var kringbyggd av en rådstuga.
En stor del av ugnen har rasat.
Här har man haft tackjärnstillverkning.

Mattsbo var ingen bergsmanshytta utan bruksägd och förvaltaren skulle
bo ståndsmässigt.



Här kommer några collage till från våran utflykt idag....






Trackback
RSS 2.0