80-talet.....

Jag tycker att 80-talet var ett bra årtionde. Jag hade mycket
roligt då.... och mycket hände med ens liv.
Min tonåring inföll ju då...
Ja, man kan nog säga att det var glada
80-talet... även om det inte alltid var så skoj.

Jag gick ut grundskolan och gymnasiet på
åtti-talet. Jag fick mitt körtkort. Jag började
att jobba. Flyttade hemifrån. Festade.... osv.

Nu är det dags igen för en MASSA bilder.




Kommer ni ihåg dessa ryggsäckar som blev så populära?
Jag hade en sån... ja, vem hade inte det?




Kommer ni ihåg tidningen Starlet?
Jag läste den mycket ett tag... ja, jag till och med
prenumerade på den. Åh, man bara väntade tills ett nytt
nummer skulle dimpa ner i brevlådan....




Hade ni en sån här?
Jag fick en röd, dubbel, i julklapp ett år. Kalle Anka, Långben
och Musse Pigg är brandmän och ska släcka ett hus.
Jag har fortfarande kvar min... någonstans.




Jaaa-a... sånna här tajta tights i blankt tyg var ju
moderna ett tag... och även jag ägde ett par sånna...
som jag använde ofta....svarta och med revär med
gråa och svarta ränder.....




Typiska frisyrer för 80-talet... som man tyckte var snygg.... då.




Åh, dessa killar i Mötley Crue gillade jag... för jag var ju ett tag en
hårdrocks-brud. Jag köpte en skiva som jag lyssnade på jätte mycket.
Sen tyckte jag att dom var så snygga sååååå......hihhiiii




En till hårdrocksgrupp som jag lyssnade på... Scorpions.
Lyssnar än i dag på dera fina ballader.....





På åtti-talet såg hundralapparna ut så här.. framsidan och baksidan.
Dom var lite större än dagens hundralappar.




Femmorna var i sedel.....


Femtio-lapparna såg ut så här....



Och tian var en sedel.....




Anna Book 1986




1980-talet var Sussanne Lanefelts och ordet
kniiiiips årtionde. Om jag minns rätt så hade hon ju
sina gympa program i "Sköna söndag"...?




Miami Vice gick ju på tv:n... men det jag vill ha fram här är
dom hemska axelvaddarna som var populära.
Och även jag hade sånna... på flera klädesplagg... huvva.




Norska killarna i gruppen AHA blev ju populära på 80-talet.
Jag tyckte Morten var så snygg.....




Kubiks-kuben kom ju på åttio-talet. Jag hade en så, men jag
 lyckades då aldrig "lösa" den ... hur jag än försökte.
Till höger en bild på ett typiskt tv-spel som fanns då.
Brorsan fick ett Atari Tv-spel.... som ju var så roligt att spela på.




Benvärmarna blev populära på 80-talet. Jag hade också sånna.
Men just nu kommer jag inte ihåg vilken färg det var
på dom. Då dom blev på mode, så hade var och varannan
tjej sånna på sig.




Olika varianter på bergsprängare. Sån hade man ju också.
Fick min i julklapp.. och guuuú så glad och mallig man var för den... och
jösses så man spelade på den sen. Morsan och farsan ångrade säkert ett antal
gånger att dom köpte en sån till mig. Helst när jag hade min
hårdrocks-period ... hihihhhiiiii.




Kommer ni ihåg denna loggon?
Ähum..det gör jag.
Jag köpte mig en rosa sweartshirt med denna loggan på.
Men jag tänkte nog inte riktigt på vad det egentligen stog på tröjan
... utan det var ju så många som hade sånna tröjor...
så då ville ju jag också ha en... och sen tyckte jag att den var så snygg....
och så var det ju väldigt mode med tröjor med alla dessa olika tryck på ju.
Jag använde min tröja flitigt... tills det var en person som påpekade
till mig att tröjan inte riktigt passade på mig... eftersom jag rökte... ähum.
Gissa om det kändes pinsamt???
Så efter det hade jag aldrig på mig min fiiiina rosa tröja...snyft...hahhaaa.




Ordet Yuppies ( eller hur det stavas ) kom ju på 80-talet.
Och se ni mobilen som han har????
Det gällde att ha stora fickor eller handväskor....
Lite skillnad mot idag!




WCT-overaller i olika pastellfärger var ju väldigt populärt.
Jag hade en gul overall... som jag bara älskade... helst
tröjan/jackan.



MP3:or fanns ju inte då... utan det var sånna här Walkman eller
Freestyle som man även kallade dom.
Jag hade en vit freestyle....



Sånna här fanns det ju lite överallt... och det var många gånger som man
använde sig av dom... när man ringde hem ibland... eller om man
ringde till "Heta Linjen".... ofta...hihihiiii




1981 gifte sig Diana och Charles.
Jag kollade på cermonin på tv:n.
Åh, vad hon var vacker...och vilken brudklänning....
för att inte tala om det jätte långa släpet och slöjan.
Men jag förstog aldrig varför en sån vacker kvinna ville
gifta sig med den mindre vackra Charles???







Öronmuffarna blev populära på 80-talet.
Jag hade ett par vita.



Det här är 1982 års prislista.
Jag älskade isglassen X 15.....mmmmm.
Synd att dom tog bort den... undra varför???




Så här såg Eva Dahlgren ut 1984.




Scoterkängor... sånna ville jag också ha... men, men
det blev aldrig att jag fick sånna.....




Siw Malmkvist 1988.



28 februari 1986 hände det ofattbara..... Olof Palme
blev mördad mitt i Stockholm.
Jag satt i en bil med en kille... vi åkte hem från Ludvika.
Då fick vi reda på det som hänt... Ofattbart!!!!




Gruppen Poison var också en grupp jag lyssnade på.... och dom har ju
VERKLIGEN frisyrer från 80-talet.




Jag var på bio och såg denna film.
Jag tyckte den var jätte bra... och musiken var bra.




Sarah Kay... hon fanns ju på brevpapper, block, som docka... osv.




Gunde Svan 1984




Kommer ni ihåg dom här då?
Anders och Monica... som fanns på ICA:s reklam.




Jane Hellen shampo var ju ett måste... det luktade ju så gott.
Sen fanns det ju även parfym av Jane Hellen.




Visserligen kom ju cd-skivan på åttio-talet, men nog var
det kassettbanden som gällde mest på.....
i alla fall för mig. Jag lånade skivor av kompisar som man sen
spelade in på kassetter... och sen spelade jag in från radion...
Rakt över disk, Upp till tretton, Tracks... osv.




Lejonskor var ju ett märke som syntes ofta.
Jag hade några olika par, som jag gillade.




Live Aid 1985.




Moonboots var ju också populära. Men sånna ville jag
aldrig ha...



Tv-serien Dallas följde jag som en slav...men idag
kommer jag då inte ihåg så mycket av serien.
Men jag kommer ihåg att alla tjejer ( de flesta i alla fall )
tyckte att "Pamela" var den finaste... och "Bobby".




Ordet Aids och Hiv hörde man för förta gången på
åttio-talet. Usch, vad jag tyckte det var hemskt när alla olika
medior beskrev och berättade om sjukdomen.
Man blev ju skrämd....




Prinsessan Madeleine 1982




Pernilla Wahlgren 1985


Trackback
RSS 2.0