Vaccin mot Svininfluensan....



Det här med svininfluensan.... jag har funderat
och funderat... fram och tillbaka.... hur man ska göra.... om man ska
vaccinera sig eller inte.... om jag ska låta Mattias
vaccinera sig.... eller inte....

Media är ju duktiga på att "skrämma upp" oss.... och
förstora upp saker och ting....
Vi säger att 100 000 människor har fått vaccinet och
1 av dom har fått allvarligare biverkningar.... ja, då är media
duktiga på att tala om detta för oss... genom stooora rubriker...
mycket uppmärksamhet.... osv.

Och självklart blir man ju påverkad av alla dessa rubriker och nyheter.
Man blir ju osäker... fundersam.... orolig...osv.

Nu är det så att Mattias har fått en kallelse till vaccination imorgon...
eftersom han tillhör en av riskgrupperna.
Mattias första reaktion var att han tänkte INTE vaccinera sig.
För han hade minsann hört att man blir medvetslös av att ta sprutan.
Jaha, vad säger man??? När man själv inte vet nå vad man ska tro på?

Jag har som sagt funderat och tänkt, så hjärnan har varit överhettad.
Om Mattias inte tar vaccinet och sen blir sjuk och får en massa
komplikationer och blir allvarligt sjuk... ja, då förlåter man ju aldrig
sig själv.... och samma sak med om han tar vaccinet och det blir
allvarliga biverkningar av den... ja, då förlåter man ju aldrig
sig själv igen. Suck... så hur man än vrider och vänder på detta, så
känns det inte riktigt bra.

Jag har försökt höra mig för med folk om dom har vaccinerat sig och
om/vad dom fick för biverkningar.

Jag ringde till barn- och ungdomsmottagningen i går... där Mattias går
för sin astma och allergier.... och hörde vad dom tyckte.
Dom rekommendrade att man skulle ta vaccinet... om man tillhörde
en riskgrupp... eftersom dom hade fått dom rekommendationerna av
Socialstyrelsen. Dom sa även att ALL vaccination och medicin har ju
sina biverkningar.... och att man oftast kan bli sjukare av att inte
vaccinera sig, än vad man kan bli av biverkningar.
Dom hade själva tagit sprutan och de enda biverkningarna dom hade
haft var att dom hade ont i armen ( där sprutan togs ) i någon dag.
Vissa hade känt sig lite "sjuka".

Så nu har jag pratat med Mattias igen och förklarat så gott jag kan
om vaccinet. Denna gång så sa han inte nej... utan han bara konstaterade
att det kommer att göra ont att ta sprutan.
Sen berättade han att en av hans kompisar skulle också ta
vaccinet idag, så det kanske har fått honom lite "lugnare"...???

Men hur som helst, så har jag nu bestämt mig för att Mattias
ska få vaccinet. Och om han tar det, så kommer nog även jag
att vaccinera mig. Det är i alla fall så som jag tänker just NU.
Trackback
RSS 2.0