Loppiset Tulavippan....

På förmiddagen satt jag här hemma och funderade
på vad man skulle hitta på att göra idag.
Jag kom på två alternativ... som jag ville göra.
Det ena var att åka ut med båten på sjön... och det
andra var att åka till Gagnef och Tulavippan ( stort loppis ).

Mattias skrek rakt ut när han fick höra att jag hade
planer att göra något annat än bara vara hemma.
Han tänkte inte följa med någonstans... för han skulle
leka med kompisen Andreas.

Johanna däremot ville följa med... men hon kunde inte
istället. För hon hade redan planerat att gå på ett
bröllop klockan 15.00... och tills dess skulle vi inte vara hemma.

Ringde och fixade så att Mattias kunde vara hos Andreas... vid
behov ( om och när Johanna skulle gå hemifrån ).
Sen åkte jag och Hasse för oss SJÄLVA iväg mot Gagnef.
Det är inte ofta vi är ute på tu man hand... så lågt bort hemifrån....
så det kändes lite konstigt och ovant....

Eftersom varken jag eller Hasse hade ätit frukost, så blev vi
hungriga vid lunchtiden.
Vi stannade i Bjursås och åt lunchbuffé vid Resturangen Älvmötet.




Jag åt panerad fisk med kokt potatis och dill o citron creme och
grönsaker. MMMMM.... det var SUPERGOTT!!!!
Hasse tog kalops och gratinerad kassler och kokt potatis... hans
tallrik syns längre bak på bilden.


Mätta och belåtna åkte vi vidare till det stora inomhusloppiset, Tulavippan.



Eftersom det är mycket att se där, så gick jag in på loppiset och
Hasse fortsatte att åka mot Insjön och affärerna där.
När han kom tillbaka hade jag fortfarande halva loppiset kvar att gå igenom.
Jag var väl där inne i ca 1½ timme... och har jag bara haft lust och ork, så
har jag kunnat gå ett varv till där inne. För man ser inte allt på en gång...
även fast man försöker titta för fullt... men det är ju så mycket
grejer överallt, så ögat orkar inte ta in allt... tror jag.

När vi åkte hemåt igen, så passade jag på att ta lite kort efter vägen....



Någonstans efter vägen hemåt, åkte vi in på en väg som gick längs Dalälven.
Där efter vägen såg vi denna tennisbana... som höll på att gro igen
totalt... synd.









Jag har nog åkt förbi Ulvshyttan tusen tals gånger, men aldrig
stannat till vid hyttan. Så idag var det dags.





Traditionen berättar att en medeltida hytta kan ha funnits på platsen, men inga
säkra belägg finns för detta.

Under 1600-talet anlades en hytta och verksamheten med produktion av
tackjärn pågick med kortare avbrott fram till maj 1939, då den sista
blåsningen skedde.

Landshövdingen och bruksägaren vid Gränshammars bruk Petter Kruse,
köpte 1635 hyttan för 15 daler. Han anlade under 1640-talet en
masugn och två hammarsmedjor. Dessa var i bruk till omkring
1720-talet då hyttan dömdes ut av Bergskollegiet på grund av brist på
kolningsskog. All tillgänglig träkol behövdes vid Falu gruva.



1797 erhölls nya privilegier och en ny masugn uppfördes
på den gamla grunden.

Malmrostning skedde i gropar fram till 1832 då den första
rostugnen byggdes. Under 1800-talet förbättrades hyttan.
Masugnen byggdes om ett flertal gånger

Under år 1900 var hyttans största dygnstillverkning 13 ton tackjärn.
Årsproduktionen 1930 var 5 516 ton.
En modern masugn kan idag framställa 10 000 ton råjärn per dygn.

1930 arbetade totalt 19 man i själva hyttan i ett tre-skiftssystem.
Övrig verksamhet, gruvor, verkstäder mm sysselsatte ungefär
100 personer. Lönen var 91 öre/timmen.








Ruin efter ett förråd vid hyttan. Där förvarades malmen eller om
det var järn...


När vi väl kom fram till Smébacken igen, så ringde Johanna precis
och ville bli hämtad från kyrkan. Vigseln var över och hon ville hem.

Mattias var hem och vände och talade om att han skulle sova över hos
kompisen Andreas... ja, om det var okej för mig... och det var det.

Vid 17.00 - 17.30-tiden skulle Hasse skjutsa Johanna och en grabb till
Grängesberg. Dom skulle dit på fest.
Hasse frågade Mattias om han ville följa med, så kunde dom åka till
Grängesbergs marknaden. Men det ville ej Mattias (?).... han
skulle vara kvar hemma och leka med Andreas.

Så ikväll är jag och Hasse för oss själva här hemma... och det är
också en väldigt ovanlig händelse... så det är lite konstigt och
ovant... det är ju så TYST!!!!


Undrar ni om jag köpte något på loppiset?
Jooo då... det blev några grejer....



En bordslampa.... ett överkast, som jag ska ha som en pläd i soffan....
en äldre variant av telefonhylla, men jag ska ha den till något annat ( vad vet
jag inte ännu.... ) och sen ska jag måla hyllplanen vita....
blomtavla.... en katt som har en svans som man ska trä sina ringar på
( den ska Johanna få ) ... 3 st skålar med rosmotiv.....
och sen pärlplattor till Nellie o Molly.

Trackback
RSS 2.0