Kort kräftfiske........

Vill ni ha en fylla, utan att behöva dricka alkohol?
Ja, då kan jag rekommendera er kräftfiske.
Mycket slit och jobb, lite sömn och en massa frisk luft.

Jag och Hasse är helt duvna i huvudet... och trötta.
Hjärnorna går på halvfart...känns det som.
Med andra ord: det känns som om man var full.


Här kommer ett reportage om kräftfisket.




Tog kort på denna handduk, för jag tyckte det var en lite sommrig vy....trots att vattnet
ser lite kallt ut. Har jag vetat det jag vet nu, när jag har fört över bilderna i datorn,
att denna jävla handduk skulle dyka upp på flera bilder, så hade jag inte ens tagit denna bild.
Handduken var inget jag tänkte på när jag tog kort under kvällens lopp... men den
gör sig påmind på flera kort (på fler än jag visar här)....tyvärr.....



Vi åkte ut någon gång mellan 15.30-16.00.
Då såg det ju dyrstert ut på väderfronten....det kom ju
ner lite smått regn och det var helt grått på himlen.

Vi hade samma plats som förra året, bryggan vid Ulvön.




Vi hann inte mer än fram, så skulle Mattias bada. Och det gjorde han.
Men det var nog inte så värst skönt, för han var inte i så länge.... som han annars är.
Det här blev nog årets sista dopp, för honom.




Vi fick ju lite tur med vädret ändå. För efter ett litet tag så började det ju
spricka upp på himlen. Men tyvärr så blåste det rätt så skapligt.....




Här håller Hasse på att göra i ordning kräftbetet.
Han gick upp en bit i skogen, så att vi skulle slippa stanken av det. Och tur var väl det, för
betet lockade även till sig en massa getingar.




Johanna bland våran packning, som vi släpade upp till bordet.




Hasse och Mattia sätter ut pinnar med beten på.




Det kom en and till oss. Men den var mest störande, för den ville hela tiden
åt kräftbetet som vi lagt ut vid bryggan och vid sjökanten.
Hur vi än försökte skrämma iväg den, så kom den tillbaka.






Mattias och Hasse ligger och lurpassar på kräftor.
Mattias tycker det är jätteroligt att fånga kräftor med håv... och jag tror
nog att Hasse också tycker det är super kul.




Mattias kompis Felix kom förbi och hälsade på oss. Han och hans familj hade också
kräftplats på Ulvön.




Mattias kompis Felix lyfte upp kräftorna med fingrarna.
Så han tyckte att Mattias skulle försöka. Mattias var mindre förtjust i idén.
Men till slut så gick han med på att försöka ta en kräfta.
Vi la en kräfta i denna grill och därifrån skulle Mattias ta den.
Men det blev inget med det....för Mattias vågade inte...för han tycker kräftorna
ser så äckliga ut. Ja, jag ska väl erkänna att jag själv skulle inte vilja
lyfta upp en.... i första taget.




Under en tid blev jag alldeles själv ute vid våran plats.
Felix som hade kommit med ekan (som syns på bilden) skulle åka tillbaka till
deras plats. Då följde även Mattias med honom.

Den andra båten som syns på bilden är Hasse som skjutsar in Johanna till hamnen.

I fredags hade båda av mina barn blivit bjudna på varsit födelsedagsparty.
Mattias valde kräftfiske och det gjorde Johanna med.
Men väl där ute på ön så började Johanna ångra sig lite.
Hon ville på partyt ändå och då skjutsade Hasse henne in i land och snälla
Teresa hämtade henne och skjutsade hem henne.




Strax före innan vi skulle vi vittja burarna för första gången, fick Hasse syn på
en kräfta vid ett av betena vid bryggan. Hasse som pratade i mobilen bad
att få ringa upp sen senare för han var tvungen att ta upp jättekräftan.
Och den var stor....den största vi fått någonsin.




Här är det dags att sätta igång en eld....dels för lite värme och sen för
korvgrillningen.












Åh, det är ju så mysigt med en brasa. Eftersom det blåste en hel del, så försökte
vi göra lite lä runt elden.... så att det inte skulle blåsa en massa glöd överallt.
Det funkade bra, tills själva skyddet börjde ta eld....hahhahhaaa.






När det börjde skymma tog Mattias fram marschaller och tände på några.
Det blev så mysigt och trevligt.
Samma gäller det när man tittar ut över sjön och mot de andra öarna... det är
så fint och mysigt när man ser tända marschaller och brasor.










Senare på kvällen fick mer besök. Denna gång var det Lars och Tommy som var
ute med båten och gled runt. Dom blev kvar ett tag.
Tommy hade en sån tur att fick äran (eller kanske snarare ett straff) att ro åt
Hasse när han skulle ut och vittja burarna för andra gången.




Mmmm... gott med grillad korv. Ja, det är gott med allt man äter och dricker
ute i naturen. Allt smakar så mycket bättre då... konstigt va?




Här har jag försökt ta ett kort på eldar och marschaller som lyser i bakgrunden och
på värmeljusen som lös upp våran båt så fint. Men, men...tyvärr så syns inte
allt detta på kortet.....






Trots den mysiga elden och de mysiga marschallerna, så blev vi lite frusna mot
midnatt. Då gick vi in i den varma båten. Mattis var kortspelssugen, så vi spelade
lite olika spel. Efter ett tag sa han att han var toanödig... och ville hem.
Vi försökte att han skulle besöka dasset som finns på ön.... men siddu, det
total vägrade han.... men han försökte göra sina behov i skogen... men det gick
inte det heller. Så då beslöt vi oss att ta upp burarna, som inte hade hunnit vara i så
länge sen den andra vittjningen, så det var inte så många kräftor i dom.
Men vi tyckte ändå att vi hade fått tillräckligt... med tanke på att det är bara jag
som äter och Johanna, om hon får dom färdigskalade.

Så i år blev det en "kort" kräftfiske.... vi var hemma kl. 01.00.
Förr om åren har vi ju varit kvar tills på morgonen.

Jag och Mattias blev nog lite övertrötta, för vi var vakna till ca kl. 03.00.
Strax före det hämtade jag hem Johanna från en fest.

Undrar ni hur många kräftor vi fick?
Det blev 145 st.
Trackback
RSS 2.0