Säterdalen......

Tidigt i morse åkte Hasse, Mattias och Markus till
Stockholm och Gröna Lund.
Grabbarna skulle få en hel dag på Grönan.

Dom ringde för cirka 1½ timme sen och talade om att dom var
på väg hem. Det hade varit så mycket folk på Grönan hela
dagen och ännu mer nu mot kvällningen.
Till karusellen "Vilda Musen" var det ca 2 timmars kö.
Mattias och Markus hade bla åkt "Fritt Fall", två gånger
till och med....huvva!!!. Har jag varit med där, så har jag nog
inte tillåtit Mattias att åka den.... för jag själv
skulle aldrig våga åka den.
Så ibland är det tur att "kycklingmamman" inte är med
överallt och ser allt......

Johanna ringde för ca två timmar sen.
Dom höll på att packa, för dom skulle ner till havet och
vara där tills sena kvällen.
Guuud, va skönt!!! Jag blev lite avundsjuk på henne.

Själv har jag varit till Säterdalen idag.
Marko ringde strax före kl. 11.00 och frågade om jag ville följa med
honom och kidsen till Säterdalen.
Och eftersom jag inte hade planerat något annat än städning idag, så blev
jag hellre med dom dit. Städa för jag göra någon annan dag...igen...ähum.
Jag blevjätteglad över att Marko ringde och frågade mig.
Jag har varit dit en gång förut, på 80-talet, på disco.
Då hade jag även druckit lite för mycket "hallonsaft".
Så det enda jag kom ihåg var att det var en brant backen ner dit.

Och mycket riktigt! Det var en brant och lång backen ner dit.
Men vid den stora parkeringen, innan man går ner mot dalen, så
tog vi en annan väg neråt och hamnade vi en annan parkering.
Tur var väl det! För jag har aldrig orkat gå upp hela vägen igen...puh.

Så där vi parkerade bilen, var det inte nå långt att gå till
självaste dalen.

Det var en hel del folk där... barnfamiljer.
Och soligt och varmt var det också... och inga bänkar i skuggan... jo,
någon enstaka, som redan var upptagna.
Så det blev lite för varmt åt mig. Men inte förrens jag kom hem
vid 15.30-tiden, så upptäckte jag att jag nog hade fått mig en
släng av värmeslag.... har ont i huvudet och känner mig lite matt.

Men vi hade det roligt och trevligt där.
Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, för den har
Johanna med sig till Huddik. Men Marko hade kameran
med sig, så jag fick vara fotograf ändå.... hahahhaa.
Kidsen åkte rutschkanor, av alla dessa olika sorter.
Båda två åkte i den längsta kanan. Det var modigt av dom!

Det rinner ju en bäck genom Säterdalen, så den var populär
bland alla barnen som fanns där.
Nellie var i med fötterna i den, ett antal gånger.

Kidsen klappade fåren som gick lösa omkring där och
mumsade i sig gräs och blad från buskar.

Vi åt lunch där. Kidsen åt pannkakor med sylt och grädde.
Jag och Marko åt varsin tacotallrik. Egentligen hade jag velat
ha rödspätta, men den var tyvärr slut.

Medans vi satt och åt, så var det några ettriga getingar som
härjade runt oss.... hela tiden. Det var irriterande!!!!

Mot slutet av våran vistelse i Säterdalen, så var Nellie i bäcken
och letade efter fina stenar som hon skulle ta med sig hem.
Marko och Molly var iväg och klappade ett får.
Stenarna som Nellie plockade upp från bäcken, la hon på parkbänken,
som jag satt på, för att dom skulle torka.
Efter ett tag skulle hon räkna sina stenar. Så hon stog framför
bänken och räknade och jag satt på den och tittade när hon
räknade.... .... får jag syn på en lång och rätt så grov och
svart orm som ringlade mot våra fötter..... den var inte ens en
meter ifrån mig. Fy faaaaan vad rädd jag blev!!!!!
Sa åt Nellie att sätta sig på bänken och dra upp bena och jag
själv lyfte upp mina ben i vädret.
Men vi hade tur, orm jäveln vände och ringlade in i gräskanten
efter bäcken. Jag och Nellie satt kvar på bänken med bena i vädret
och väntade på att Marko och Molly skulle komma tillbaka.
Fy fan, vad äckligt det var att se en orm jävel!!!!!!
Jag fattade nog inte de första sekunderna att det var en
orm jag stirrade på.... har väl aldrig i min vildaste fantasi
kunnat tro att man skulle få se en orm jävel där!!!!

När Marko och Molly kom tillbaka berättade vi vad vi hade sett.
Då frågar Marko om den  hade ett zick-zack mönster på ryggen eller
om den hade två gula prickar vi huvudet.
Ja, vem fan hann se det!!!! Paniken började ju krypa i en när
man fattade att det var en orm som låg och slingrade på marken....
mindre än en meter ifrån ens fötter..... det enda jag tänkte på var
att den var så lång och grov..... YÄÄÄÄK!!!!! Och att vi
var tvugna att få upp våra ben ifrån marken.
Själv blev jag ju rädd och Nellie ännu räddare... så jag hade
fullt sjå att hålla mig cool och lugn och lugna ner Nellie, som
höll på att få "panik" och börja grina......

Så om det var en huggorm eller vattensnok... har jag inte
en aning om.... den var lika äcklig, hemsk och otäck för det!!!!

Kommentarer
Postat av: Karina

Ni skulle åkt igår istället. Det är stor loppis där på tisdagar.



Ja, de har en fin lekpark där.

2010-08-05 @ 21:25:37
URL: http://vovvarochvavar.bloggplatsen.se
Postat av: Jaana

Karina: Jahaaa? Ja, va synd att man inte visste det då. Fast kanske lika bra, så jag inte har släpat med mig ännu mer saker hit hem.... innan jag har hunnit rensa bort lite saker.



Kram!

2010-08-05 @ 21:48:44
Postat av: Anonym

Gröna Lund är helt Okej. =)

2010-08-06 @ 11:09:00
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0