Sommar = Midsommarafton.........



Midsommarafton är ju en sån där sommarhelg som är speciell... i många avseenden.

Man kan "fira" den hur man vill och hur man känner för det.

Oftast blir det ju att man umgås med sin familj och/eller med goda vänner.
Fast när man var yngre, så var det ju festandet med kompisarna som var prio ett.
Men sen när man har fått barn, så blir det andra saker som blir prio ett.
Då vill man försöka att fira en sån traditionell midsommar, som det går.
Dans runt midsommarstång, blomkransar, potatis o sill, grillat, jordgubbar,
besöka hembygdgården....osv.

Man har många minnen från just midsommaraftnar..... det är minnen från
firanden i Finland, firande tillsammans med vänner och familj, från olika Folkets Parker,
från  Söderbärke Parken.... då jag och en kompis fick gå hem en gång, mitt i natta....
det var  fullt i alla bilar... och inte var det sån värst trafik då, så lifta gick inte så bra.
Men när vi var nästan framme i Rastahyttan, då stannade det en bil med två  äldre damer i.
Dom var på väg hem till Ludvika, så då fick vi åka sista biten till Smb.

På midsommaraftonen är det många som äter sommarens första kok med
färskpotatis. Åh, det är ju så gott med färskpotatis... med stekt korv och
smörsås med lök i.... mmmm, mumma!

En annan föda som man premiärar med på denna dagen är ju jordgubbar.
Antingen på en tårta eller i en skål med glass/grädde.
Jag föredrar jordgubbarna i en skål med vaniljglass....gott!
Men en hemgjord jordgubbstårta är inte så dumt heller......
Jag försöker att vänta tills midsommaraftonen innan jag äter sommarens
första jordgubbar..... det hör liksom till midsommaren.... tycker jag.

Och den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge.... heter det ju.



Trackback
RSS 2.0