Ingen "Earth Hour"......

Igår var det ju "Earth Hour", men vi deltog inte i den.
Ja, vi släckte väl ner några lampor, men inget annat.
Förra året var vi helt med på Eart Hour... då satt vi i
stearinljussken och spelade spel... alla lampor var släckta...inga
datorer eller tv:n var på... ja vi använde inget som det
behövdes el till......

Johanna ville att vi skulle manifestera igår, men jag
var inte så sugen... för jag skulle ju titta på "Millenium" på tv:n.
Sen sa jag åt Johanna att det spelar väl ingen större roll om
folk släcker ner i en timme.... utan det är ju vad man gör under
hela året... för klimatet.
Då fick jag till svar att det var ju för att visa politikerna att
dom måste ta klimatfrågan på allvar.
- Jaha, och då tror du att politikerna är ute nu och kollar och ser
att vi släcker ner?, svarade jag henne.
Då var "Earth Hour" slutdiskuterat.... hon blev sur på mig och
hon upplevde mig som sur.

Självklart ska man försöka tänka på jordens klimat, genom att
inte slösa på energi, vatten.... sortera sopor.... åka kollektivt...
köpa ekologiskt.... ej överkonsumera.... osv.

Jag är väl inte den bästa inom det.... det finns nog en hel del
jag skulle kunna göra mer av... för att tänka på vår klimat.....


Här kommer lite historik om "Erth Hour".....

Earth Hour startade år 2007 i Sydney på initiativ av WWF i Australien som ett
sätt att uppmärksamma landets beslutsfattare kring klimatfrågan.
Australien är ett land som redan tydligt märkt av klimatförändringarna,
bland annat genom långvarig torka.
Detta första Earth Hour resulterade i att över 2 miljoner Sydneybor och 2 000 företag
släckte ljuset. Nyheten spreds över världen.

År 2008 engagerade Earth Hour omkring 50 miljoner människor i 35 länder världen över.

I Sverige släckte Örebro sitt kommunhus och Kungen släckte Slottets fasadbelysning.

Men detta var ändå bara början.

 

År 2009 anordnades Earth Hour lördagen den 28 mars kl 20.30 lokal tid i
88 länder och över 4 000 städer. Sydney, Peking, London, Los Angeles, Köpenhamn,
Göteborg och Malmö är några av städerna som deltog. Ikonbyggnader över hela världen
släckte för klimatet, bland annat The Strip i Las Vegas, Egyptens pyramider,
Jesus-statyn i Rio, Operahuset i Sydney och Olympiastadion i Peking.
I Sverige var över hälften av landets kommuner anmälda till Earth Hour.
Över hela världen anordnades fackeltåg, hölls klimattal, akustiska konserter,
fester och middagar med tända ljus.
I Sverige deltog enligt SIFO 64 % av befolkningen, och så många som 99 % av
svenskarna visste att de skulle släcka.
Earth Hour 2009 blev världens hittills största klimatmanifestation och beräknas
ha nått närmare en miljard människor.
Earth Hour skickar på så sätt en kraftfull signal till världens ledare om
att ta klimatfrågan på allvar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0