Smyckesdetaljer av cernitlera......

På förmiddagen fick jag för mig att jag skulle prova
att göra några "smycken" av cernitleran.

Hmmmm...det var inte det enklaste.

Dels har jag ingen aning om hur man ska fästa hängena
i själva cernitleran.... eller vad/vilka man ska använda/ha.

Sen var det väldigt pilligt, men det gillar jag till en viss del.

Men jag har inte fått in snitsen vad det gäller att ta bort
ojämnheter och fingeravtrycken på leran.
Jag har läst att man kan ta kallt vatten och gnugga bort
fingeravtrycken, men tydligen gnuggar jag inte tillräckligt
hårt eller länge för allt syns ändå efter härdningen.

Sen färgar ju leran av sig på fingrarna. Det spelar ingen roll hur många
gånger man än tvättar händerna mellan de olika färger på leran, så likt
förbannat blir det att någon färg som kommer med i en annan färg.

När jag gjorde "smyckena", så tänkte jag på Johanna.
Hon tycker ju om ugglor, så jag försökte göra några sånna.
Sen om hon vill ha dom eller inte, ja, det är en annan femma.




Dom här örhängerna blev inte alls vad jag hade tänkt från början.
Meningen var att dom skulle vara helt runda. Men när jag började med att sätta
dit detaljerna så plattade jag till den runda kroppen. Leran var så mjuk.
Jag vet att man kan stoppa leran i frysen om man vill ha den lite hårdare, men
det orkade jag inte göra. Jag skulle ju bara prova att göra smyckesdetaljer.
Men eftersom den runda kroppen blev annat än rund när detaljerna var på, så plattade
jag till den ännu mer och gjorde den till en platt flygande uggla....hahahhahahah.




Samma med halsbandshänget. Den blev inte heller helrund, men ändå inte platt.
Usch, det var jätte svårt att  hålla på med så små detaljer... men kul.




Här har jag gjort en annan variant av uggla. Det blev en grön uggla, eftersom
Johanna tycker om färgen grönt.




Ett halsbandshänge från två sidor.




Den här var lättast att göra. Den ser lite olika ut från olika håll.



Trackback
RSS 2.0