Lite annorlunda julafton........


Det blev en "grön-vit-isig" jul i år.....tyvärr.
Det har varit mycket, mycket mysigare med ett vitt, gnistrande snötäcke överallt!
Då hade man haft den perfekta julkänslan.....som inte riktigt infann sig i år...... av
olika anledningar.....för min del då.....




Så här röd och "julig" var mina föräldrars taggbuskar......som löper efter den ena
sidan av tomten.......




Så var det den årliga, traditionella fotograferingen vid julgranen, av mina kära barn.
Så fina, gulliga och söta!




Nellie och Molly fick också ställa upp på en fotografering vid julgranen.
Dom var så gulliga och fina i sina röda, juliga klänningar och röda rosett diadem....
riktiga "jul-prinsessor".




Här är det dags att äta av den goda julmaten.
Alla hade vi sett fram emot den..... och hungriga var vi.... och proppmätta blev vi.
Personligen tycker jag bäst om julskinkan, Janssons frestelse och de hemgjorda köttbullarna.
Men av "tradition" så tar man lite av den andra maten också.....som ju också är god, men
som åndå inte slår de tre favoriterna jag har.
Ja, och några rätter tar jag inte alls....för att jag helt enkelt inte tycker om dom.







Efter maten blev det lite slött....helst för oss vuxna.
De mindre barnen var först lite slöa, men sen började nervositeten komma och rastlösheten.
När skulle tomten komma???
Dom tittade ut genom olika fönstren för att få syn på tomten, men nej..... ingen
tomte syntes. Nervositeten och rastlösheten den bara växte..... och det började
pirras i magarna på de små. Och vi vuxna var så duktiga och hjälpte till med att öka
på deras pirrighet med olika "tomte-snack"......hahahhahaaaa.
Hur vi är!!!




Molly kom på en bra idé!
Medans vi alla satt och slöade, så gick hon runt med chokladasken och
godisskålen, om varannat, och bjöd oss alla på godis.
Det var ju snällt och gulligt av henne, tyckte vi.
Alla var vi ju lite sötsugna efter den mättande och bastanta julmaten.

Sen såg vi hennes "taktik". Medans hon gick runt och bjöd oss andra på godis, så passade
hon på att själv stoppa i sig en massa godis.....hahahhahaaa.....munnen den gick
i ett....och kinderna stog rakt ut..... hahhahahaaaa.




Men helt plötsligt var det någon som ropade att den såg tomten komma gåendes.
Genast rusade alla, och då menar jag alla, ut i köket och tittade ut genom fönstret.
Och mycket riktigt! Där kom ju tomten!




Modiga Nellie gick fram och öppnade dörren åt tomten.
Lillasystern Molly var däremot lite reserverad för tomten och sökte skydd
i sin pappas trygga famn.




Nellie är inte den som är blyg eller snål.
Hon gav tomten en stor kram.




Som vanligt var tomten snäll och hade med sig en massa paket......








Tomten var så gammal att han hade fått dålig syn....och hade glasögon....som i
sin tur hade immade igen totalt när han kom in.....hahahhahaaaa.
Så då fick Lina och Mattias ställa upp och dela ut julklapparna.




Klapparna öppnades så fort att pappret riktigt yrde....hahhahahaa.
När alla paketen var öppnade, så var det dags att leka med de nya sakerna.

Samtidigt som Kalle Anka började hade vi även julfika.
Mamma hade bakat så mycket gott.

Och i samma veva blev det så att jag fick skjutsa upp en av mina
närstående till akuten.....för den mådde inte så bra.
Mer än så vill jag inte gå in på..... för det är ju personligt.
Så ca två timmar, tur och retur, tog akutenbesöket.

Kvällen fortsatte sen ett tag till hos mina föräldrar.
Vi åt lite julmat igen.....umgicks....och tittade på Karl-Bertils jul.
Det var ett tag sen som jag såg den sist.

Sen vid 20-tiden valde jag, Hasse och Mattias att åka hem.
Johanna blev kvar hos mina föräldrar, det är ju ännu en tradition som hon har,
att sova över där till juldagen.

Här hemma har vi bara tagit det lugnt..... skönt!



Trackback
RSS 2.0