Smedjebacken förr.......

Jag har hittat gamla vykort/kort från Smedjebacken, så som
det såg ut förr.... innan vissa hus revs och ersattes med modernare
arkitektur....eller hur det såg ut innan byn växte till med fler hus.... osv.

Själv tycker jag det är roligt att se hur det såg ut förr.... eftersom
man inte var med på den tiden och fick se det själv....eller när man
hittar äldre bilder från den tiden man var med.... och få en
påminnelse om hur det har sett ut....som man kanske har glömt av....




Kortet är skrivet år 1903. Här ser man ju att byn inte är så stor, än.




Det här kortet verkar vara taget från såghamnen, där var vi har båten på somrarna.




Kyrkogatan för förr i tiden. Synd att det inte ser ut så här nu, tycker jag.




Förr var det lite glesare med hus vid kyrkan, mot idag.




Viss skillnad nu och förr....




Visst var det en fin bro dom hade förr, över kolbäcksån?




Det enda huset som står kvar än i dag är ju huset högst upp, på kullen.




Kommentarer
Postat av: Gunvor Kärnström

Jättefina gamla kort från Smedjebacken, har bott där för en hel del år sen,har 2 söner som fortfarande bor där,den äldsta sonen arbetar som sotare det har han gjort i många år,så hela Smedjebacken vet säkert vem han är.Jag bodde där mellan 1968 - 1989 bodde senare i Ludvika och Saxdalen,numera bor jag i Alingsås sen - 99, har min dotter med familj här. Mvh.Gunvor.

Svar: Hej Gunvor!Jag tycker det är så synd att gamla och fina hus från förr revs ner och ersattes med "moderna" hus.
Ja, jag vet vilka dina söner är, men känner dom inte....vi ligger i ungefär samma ålderskategori......och sotaren har varit hem till oss och sotat :)
Kram!
jagjaana.blogg.se

2012-09-27 @ 16:39:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0