Mormors Husapotek.........



Den här boken köpte jag på ett loppis, för ett tag sen.
Tanken var att jag skulle ge den till min mamma (kidsens mormor), för hon är
intresserad av huskurer och "naturkurer", enligt mig.

Men innan jag ger bort den, tänkte jag att jag skulle lägga ut lite olika
huskurer, från boken, här på bloggen.



* Lite tandkräm på finnen torkar ut.

* Lite citronjuice på en bomullstuss, är i all sin enkelhet perfekt för acne.
Den drar ihop porerna och torkar ut på rätt sätt.

* Trött hy blir glad igen om man skalar och skivar några bananer
och lägger skivorna tätt över hela ansiktet.
Vila 15 minuter, skölj av.
Finns det inga bananer hemma går det bra med tomat eller gurka också.

* Banan är ett perfekt hjälpmedel mot orolig och uppkörd mage.
Den skyddar magsäcken från frätande syror.
En förutsättning är att den äts långsamt och gärna njutningsfyllt
tillsammans med ett glas mjölk.
Bananen innehåller mycket kalicum.
Regelbundet inmundigande kan dämpa högt blodtryck.

* Ren citronsaft smord på soleksem kan lindra klådan.

* Nypressad citron i ett glas varmt vatten, smaksatt med honung, lindrar
irriterade förkylda halsar. En gammal sanning som tål att upprepas.

* Skölj håret med citronvatten - saften av ½ citron blandas med
ett par liter vatten. Gör håret blankt.

* Kokta, mosade morötter brukar också fungera stoppande vid diarré.

* Filmjölk stryks i ett tjockt lager på huden om man solat alltför
mycket alltför snabbt. Det lindrar svedan och dämpar rodnanden.
Ingen filmjölk hemma? Prova med yoghurt.

* Fotsvett kan lindras om man baddar fötterna med Vademecum
varje kväll innan man går till sängs.

* Klipp tånaglarna rakt så slipper du få nageltrång.

* Groblad är en föregångare till dagens plåster på småsår.
Bladen fungerar fortfarande utmärkt - förutsatt att de är rena.

* Ät inte för stora mängder nyplockade hallon - bären är lätt laxerande.

* Löser man upp 2 msk honung i 1 dl varmt vatten och späder med kallt
till önskad styrka har man lagat till en fin sportdryck, säger
Biodlarnas riksförbund.

* Ett glas ljummen mjölk sötad med honung eller helt enkelt
honungsvatten är ett finfint sömnmedel utan biverkningar.



Det var "dagens" huskurer.
Jag kommer att lägga ut flera, så småningom.....



Trackback
RSS 2.0