Mors dag/Fars dag........

Idag är det ju mors dag.

Jag har slutat fira mors dag (och fars dag).
Både här hemma och hos min mamma.

Det tog väl ca 40 år för mig att inse att det är en ren
kommersiell grej.... det är köpmännens dag, då dom lyckas
förbättra försäljningen lite.... blomsteraffärerna måste ju ha
en riktig "gulddag" idag..... olika resturanger måste gnida sina händer
när det kommer "trötta mammor" som blir bjudna på maten, så att dom
slipper kocka en dag i alla fall.... olika spaställen har säkert fullt
med kunder, trötta och slitna mammor, som har fått en behandling
eller spa-weekend i present av sin familj/sina barn.... osv....osv.

Jag har alltid varit "noga" med att mors dag ska firas. Både här hemma
och hos min mamma. Det har varit tårta, blommor och presenter.

Jag har envisats med att köpa presenter till min mamma (och även till pappa
på farsdag), bara för att det ska vara så.... enligt "tradition".... och
självklart för att jag verkligen ville det.

Mina föräldrar har tjatat på mig i åratals att dom inte behöver något på
dessa "föräldrardagar".
Dom har redan allt dom behöver. Och skulle dom inte ha det, så
kan dom köpa det själva.... så har det låtit.

Själv har jag också sagt till mina barn att jag behöver inga presenter
på mors dag. Men vill dom mot förmodan (och det har dom) ge mig något
just på mors dag, så uppskattar jag mer att få något som dom
själva har gjort. Och det har jag oftast fått.
Och självklart har jag blivit jätteglad för det!

Men det jag försöker säga är, att man behöver inte visa sin uppskattning,
kärlek, omtanke, glädje m.m på just en viss dag....som i det här
fallet mors dag. Man kan ju visa det på vilken dag som helst på året, eller på
alla dessa dagar på ett år.......

Sen är vi (nordbor) lite dåliga att visa uppskattning, kärlek, omtanke osv
till varandra, överhuvudtaget! Ja, mer eller mindre.....

Hmmm... då kanske det ändå behövs en speciell dag för
mammor och pappor???
Så att man "får/kan" visa sin uppskattning, kärlek, omtanke och
glädej för dom.

Men visst, det kan man väl göra....om man inte kan visa det annars.
Men man behöver ju inte falla för det kommersiella.
Det går ju att visa vad man tycker och känner, utan att man
måste handla en massa saker först.

Eller?????

Själv kom jag till insikt om detta efter att jag hade bränt ut mig,
för andra gången.
Då började jag sortera, bland annat, mellan alla mina måsten, krav och
traditioner. Jag behövde den energin till mig själv.
Och vad skönt att slippa stressa och känna en press på att man måste
göra vissa saker för görandets skull....oavsett om man kan, vill, ha tid
eller ens orkar det.



Trackback
RSS 2.0