Våran Ålandskryssning.......



Enligt "gammal bondepraktikan" så betyder sånna här moln att det kommer att bli blåsigt.
Så i lördags vid lunchtid när jag tittade upp på himlen och såg sånna här fjädermoln blev jag
lite orolig och nervös. Varför? Jo, vi skulle åka på en 24-timmars Ålandskryssning..... och
då ville jag inte ha blåsigt ute på havet......

Men jag hade tur. Det var inte så blåsigt ute på havet och jag tog ju åksjuketabletter
för säkerhets skull.... så jag blev inte sjösjuk.

Men vi tar det från början......

Ett gäng på jobbet hade bestämt sig för att åka på en Ålandskryssning.
Anette och Henke skulle följa med på den kryssningen och ville även att jag och Hasse
skulle åka med. Så efter mycket "tjat" och övertalning från Anetttes sida så blev det
att även jag och Hasse följde med på kryssningen.

Kidsen då?
Nä, dom fick inte följa med på kryssningen. För jag och Hasse bestämde att vi skulle
åka för oss själva och ha våran "egen tid".

Johanna var så snäll och erbjöd sig att vara hemma hela helgen med sin lillebror
och ta hand om honom. Och om något skulle hända så fanns ju mormor och morfar
där för dom.....  men allt hade gått bra.





Av någon anledning så "hatar" Hasse att åka buss, en längre bit.
Och visst, det är mycket skönare, bekvämare och trevligare att åka egen bil än buss.
Själva resan till och från båten blir kortare. Man kan bestämma själv var och när man vill
äta, röka och gå på toa.

Så när Hasse erbjöd sig att köra våran bil till Stockholm och hem, så tackade varken jag,
Anette eller Henke nej till det.





Så klockan 12.30 hämtade vi upp Anette och Henke och åkte mot Stadsgården
i Stockholm. Vi åkte i god tid för att slippa jäkta.





Vårat första stopp blev på Dinners i Surahammar.
Vi hade redan bestämt tidigare att vi skulle äta lunchen någonstans efter vägen och då
blev det Dinners. Jag tog grillad kycklingfile, klyftpotatis och beasås. Det var gott.

När alla var mätta och belåtna, varit på toan och vi rökare hade rökt en varsin cigg,
kunde vi fortsätta våran färd.

Jag och Anette hade våra MP3-spelare med oss, så efter ett tag pluggade vi igen öronen
med hörlurarna och lyssnade på varsin ljudbok.
Men som vanligt när jag ska lyssna på ljudboken så blir jag så trött och somnar.
Men jag hade ingen lust att somna i bilen, så jag fick lov att sluta och lyssna på ljudboken
när ögonlocken blev alldeles för tunga.





Bilresan gick fort, bra och utan problem.
När vi var nästan framme vid Stadsgården, fick vi stanna till och vänta på en broöppning.
Men det var ingen fara för våran del, vi hade gott om tid.





Som sagt, vi var ute i god tid. Så väntan blev lite lång innan vi fick åka ombord.
Vi hade ju bilen med ombord, för det var billigare att göra så än att parkera den vid en
långtidsparkering i närheten av terminalen. Och det blev ju mycket behändigare för våran del att ha
med bilen i båten... med tanke på bagagen och det som sen skulle inhandlas på taxfreen.





Medans vi stog och väntade på att få åka in i färjan, så passade jag på att ta lite kort
med Stockholmsvyer när vi tog våra rökpauser.





















När vi kom ombord gick vi raka vägen till våra hytter.
Jag och Hasse hade lyxat till med en lyxB-hytt, med dubbelsäng och ytterfönster på däck 11.
Lite dyrt tyckte vi det var med en lyxhytt, eftersom man "bara" ska sova där.
Men jag kände att jag ville ha det gott och bekvämt och unna mig/oss en
mysig resa... med allt vad det innebar.

Men våran lyxhytt var ju inget emot vad Anettes och Henkes lyxhytt var!





Dom hade slagit på stort och tagit en lyxA-hytt på däck 9!
Jösses, vilken stor hytt!!! Jag har då aldrig varit in i en sån stor hytt förr.
Anette och Henke hade kunnat haft värsta partyt i sin hytt.... det har då funnits gott om plats där.
Och dom hade fönstret vid fören, så dom hade ju en storslagen vy.





Men EN sak hade jag och Hasse "lyxigare" än Anette och Henke.
Våran hyttkorridor var bredare och luftigare (den till vänster) och det gick att mötas i den utan
att man behövde trängas.... hahahhaaaaa .





Sen började kvällen!
Vi gick runt lite på båten och letade efter någonstans att sitta och umgås.
Först gick vi till en pub, men där var det fullt och en sån ljudnivå att det gick inte att vara där.
Karaokebaren var också full. Sen hittade vi på båtens disco eller nattklubb och där fanns det
lediga bord. Vi satte oss på andra våningen och gubbarna köpte sig en varsin öl och jag och
Anette läskade i oss en varsin alkoholfri drink.
Men vi blev inte så långvariga där inne. Dom spelade så högt "dunka dunka" musik så att
vi kunde inte ens prata med varandra....ja, vi hörde inte varandra fast vi skrek.





Så vi gick ut (tillhörde nattklubben) och satte oss.
Där var det betydligt lugnare, så att vi kunde prata med en normal röstläge.
Men däremot så blåste det jättemycket och lite kyligt. Så vi blev inte så långvariga
där ute heller.

Jag passade på att ta lite kort från båten, mot Stockholm.
Båten var ju ca 2,5 timme försenad. Dom ville/kunde inte åka ut förrens dom hade
satellitkontakt.















Klockan 20.30 hade vi bokat bord vid buffén.
Och som vanligt så fanns det mycket att välja på. En del av det jag valde (se tallriken) var
jättegott och en del var mindre gott.
Men proppmätta blev vi alla!

Gubbarna blev kvar lite längre vid buffén, för dom skulle ju "passa på" och dricka lite öl....
eftersom man fick ta av det hur mycket man ville.

Under resten av kvällen spelade jag och Anette lite enarmade banditer..... vi gick
upp på däck och rökte.... vi var in en gång i ett rökrum, men där luktade det så jävla illa
så jag vägrade gå in där fler gånger...... sen var vi in på taxfree och köpte oss lite gott....
ja, vi gick lite här och där..... och sen satt vi med i puben med våra gubbar.... och sen senare
även med några av våra jobbarkompisar. Det var både roligt och trevligt......








Hahahahhahaaaa.... jag och Anette ser inte så roade ut. Hmmmm.... kan det vara att det
blev liiiiite jobbigt att sitta där bland alla "fyllon" och i det höga ljudet av trubaduren och fulla
människor som överröstade varandra??? Jag och Anette drack ju BARA alkoholfria drinkar, så vi
var ju spiknyktra. Och det vet väl alla som är/har varit spiknykter bland en hel hög fulla männsikor
att man tål inte "skränet" lika bra som dom som är onyktra.




Henke kom på den "roliga och smarta" (tyckte han) idén att han och jag skulle ta kort på
varandra samtidigt...... hahahhaaaa....




Här är två av Anettes och mina jobbarkompisar, Rolf och "Olga", som kom och satte
sig vid oss.





"Olga" underhöll oss andra med mycket tokigheter. Han kan ju berätta så roliga
historier, om det mesta. Och han bjuder på sig själv enormt.
Vi andra och "Olga" själv, fick oss många, många goda skratt under kvällen.

Hur trevligt vi än hade det så blev jag och Anette, först av oss alla, trötta.
Anette gick och la sig först av oss. Lite senare, ca 00.20 gav jag upp och gick upp till
hytten och la mig och slötittade på tv:n, innan jag somnade.
Sängen var helt okej, men kuddarna var ju som cementsäckar.
Hårda och höga. Så jag fick jätteont i axlarna och nacken, under natten.


När jag vaknade på söndag morgon så var det frukostbuffén som hägrade.
Jag och Hasse duschade och fixade iordning oss och sen gick vi ner tillsammans med
Anette och Henke till frukosten.





Vad mycket gott det fanns att välja mellan!!! Om man bara hade orkat så skulle man ha tagit
lite av varje. Men till slut bestämde jag mig för äta smörgås till frukost, med lite olika pålägg
och en kopp kaffe och ett glas juice. Mmmm.... det var så gott!!!!
Tallriken bakom mig är Henkes. Han körde med en bastant och varm frukost.....bacon, korv,
köttbullar och äggröra.





Och här är Hasse och hans frukosttallrik.
"Stackarn" var lite klen efter kvällen och natten före....... trots att han tog det "lugnt".
Men han hör till den kategorin av människor som har "oturen" att bli klena efter
bara en liten mängd alkohol.......
Ja, ja... som man bäddar får man ligga!





När vi hade frukostera färdigt gick vi ut på däck och rökte.
Det var soligt och fint väder ute, men det blåste lite kyligt.










Hasse däremot gick till våran hytt och bäddade ner sig i sängen.
"Stackarn" var ju trött och klen...... och han behövde ju vila så att han skulle orka köra
hem sen senare på eftermiddagen.

Jag, Anette och Henke gick också oss "vilade" oss lite efter frukosten och blossandet.
Själv satt jag och slötittade på tv:n tills jag, Anette och Henke skulle träffas igen.
Då skulle vi gå tillsammans in på taxfreen och handla det vi skulle ha med oss hem.
För min egen del blev det en flaska Doolyes, två limpor cigg och en massa godis till kidsen.


Sen gick vi ner till puben och där träffade vi på bl a Rolf och "Olga". Så vi satte oss
ner brevid dom och umgicks.





"Olga" hade fått en blinkande isbit (av plast) i sin öl, som  han roade sig själv med
och oss andra. Men tyvärr blev dom korten så suddiga...... suck.















Här är vi ute och röker igen. Det blev mycket "spring" ut på däck. Men som sagt, jag
vägrade (Henke med) att gå in i dom där överfulla och illaluktande rökrummen.





Det finns många, fina och mysiga öar i Stockholms skärgård.
Tänk om man hade en sån här ö med en sommarstuga på. Vilket lyx!!! Vilken dröm!!!
Ja, drömma får man ju!


Vi satt en hel del vid puben på eftermiddagen och umgicks med några av våra arbetskamrater.
Jag och Anette gick ifrån några gånger för att röka och sen var vi in på nöjescafét och fikade.

Hasse såg vi inte så mycket av....förrens mot slutet av kryssningen.











Rolf köpte jordnötter och med dom hade han och "Olga" mycket roligt med.
Mycket olika tokigheter blev det.....allt från trolleri till tänder.....hahhahaaaa.
Vi andra fick ju skratta så magmusklerna fick sig ett rejält träningspass.

Även det trevliga och roliga har sitt slut.

Klockan 15.30 la båten till vid hamnen i Stockholm.

Vi hade turen med oss och fick åka ut ur båten bland dom första.
Vi åkte direkt hemöver.
Men när vi kom ut ur Stockholm och E4:an, så stannade vi till för en
rök- och toapaus.








Där vi stannade till fanns denna fina kvarn. På en skylt stog det "Överby Kvarn".
Den ligger någonstans i närheten av Rotebro.

Efter en liten paus fortsatte vi färden hemöver.





Nästa stopp blev vid Enköping.
Anette var sugen på Mc Donalds ostburgare, så då fick hon väl som hon ville.
Vi handlade via drive-in och sen parkerade vi vid en parkering och åt i och utanför bilen.

Sen fortsatte hemfärden och vi stannade bara till en gång till, för att röka.
Då var vi strax utanför Fagersta.

Vi skjutsade hem Anette och Henke och sen åkte vi hem till kidsen.
Åååh, vad skönt det var att vara hemma igen och att vi alla var samlade igen.

Det var en jättetrevlig och superrolig kryssning med mycket god mat och
många, många goda och härliga skratt och ett trevligt sällskap.
Men jösses vad trött man blir efteråt.

Så jag håller fast vi att borta bra, men hemma bäst!



Trackback
RSS 2.0