Grängesberg.......

Igår var det soligt och varmt.
När jag var iväg på ridskolan hade jag svarta jeans på mig.
Puuuh...det blev för varmt!
När jag kom hem slet jag av mig dom och satte på mig ett par capribyxor istället.
Mycket skönare och svalare!

På sena förmiddagen åkte Hasse iväg på motorcykeln.
Han och en kompis var ute på en långtur i flera timmar.

Senare på eftermiddagen åkte jag, Johanna och Hasse på fotosafari.
Vi åkte till Grängesberg!
Mattias ville ej följa med, som vanligt. Han ville hellre fortsätta
att vara med kompisarna.

Jag har varit många gånger till Grängesberg, men vet ändå inte
riktigt hur det ser ut i omgivningarna.
Jag har ju mest varit på höstmarknaden och sen i Folkets Park.

Jag har ingen aning om vad det kan finnas för intressant att
fotografera i Grängesberg. Men vi åkte lite här och där och det mesta
var alldeles nytt för mig. Vi stannade till vid några ställen så att jag och
Johanna kunde ta lite kort.....







Cassels i Grängesberg.
Här har jag bara varit när höstmarknaden var här förr om åren.

Vet ej om ni ser vad det står på skylten?
Så här står det:
År 1899
Under Konung Oscar den andres 27:de regegeringsår
blef detta hus uppfördt.
Sir Ernest Cassel i London
donerade byggnadskapitalet.
Grängesbergs arbetares val
är byggnadens ändamål.











Grängesberg har en jättefin badplats, Kyrkviken.
Jag har aldrig varit där förut och jag visste inte ens att dom hade en sån bra,
stor och fin badplats. Och långgrunt var det också.

Här kommer många bilder från Kyrkviken. (Hade svårt att välja ut några....)





























Det stora vattenhjulet, Lombergshjulet.




Dalaporten.

Fritidschefens "pojkstreck" att en mörk natt för ett antal år sedan måla SJ:s
grå viadukt blå resulterade i en av Grängesbergs största turistattraktioner.







Bruksgatan Källfallet i Grängesberg byggdes 1896 av Grängesbergsbolaget för

gruvarbetare med familjer.

Källfallet blev en förebild för andra industriorter med sina 20-tal tvåvåningshus

(fyra lägenheter, med egen ingång i  varje hus grupperade längs en bruksgata.

I husen bodde gruvarbetare och deras familjer under flera decennier.
Den sista hyresgästen flyttade så sent som år 2001 och sedan dess står området öde.
Eftersom en upprustning av Källfallet skulle bli för dyr så talas det om en
eventuell rivning av området.
Synd, tycker jag!




"Lilla" Grängesberg har ett badhus, som är byggd år 1955.
I den finns en 16,67 meter lång simbassäng och numera även ett gym och
en relaxavdelning.




Grängesbergs Folkets Park.

Här i parken har gräddan av svenska artister uppträtt i decennier.
Publikrekordet lär ska innehas av Herreys som uppträdde här efter att de
vunnit Melodifestivalen 1984.

Och här har jag varit många, många gånger på 80-talet och sett många
olika artister uppträda. Men tyvärr....ähum...så kommer jag inte riktigt ihåg
allt från dessa kvällar/nätter....ähum.... på grund av "tonårsfylla".
Men vissa artister kommer jag ihåg att jag har sett.... som Herreys.....
Jerry Williams.....Pernilla Wahlgren..... och självaste EUROPE.

Men av Europe konserten kommer jag inte ihåg så mycket, även om jag
stog och kollade på hela uppträdandet.
Och det var INTE på grund av "tonårsfyllan"!
Nej, det var för att jag fick jättehög feber och en enorm huvudvärk.
Helst av allt ville jag ju hem....egentligen....men stog ut till våran
skjuts kom och hämtade oss, på natten.
Jag fick nämligen vattkoppor då. Nästa dag på morgonen när jag vaknade
hade jag fullt med vattkoppor......



Trackback
RSS 2.0