Råkostsallad.......



Idag till lunch tog jag "tjuren vid hornen" och gjorde en råkostsallad.

Vi köpte tidigare ett vitkålshuvud och morötter, men vi har bara inte fått för oss att göra salladen.
Men idag blev det av!

Jag gjorde sallad av hela vitkålshuvudet och en stor påse morötter....när jag ändå
var på gång. Salladen står sig bra i kylen i ca en vecka.

Det tog mig ca en timme att göra salladen med allt vad det innebär.....från att plocka fram allt tills
det var dags att äta av den.
Ja, sen fick jag vänta ett litet tag när Hasse åkte ner med ilfart till Konsum för att
köpa vinäger.....som ju tydligen var slut.

Det blev mycket sallad!
Jag ska överraska mina föräldrar med att dela med mig av salladen till dom.
Få se om dom tycker om den?
Eller rättare sagt så ska Hasse åka dit med en bytta när han ändå är ut....
han är just nu ner med återvinningen.

Mattias som inte kan äta råa morötter (blir att klias i halsen) fick en egen sallad
på bara strimlad vitkål och vinägrett.
Men han har inte smakat av den än....

Vinägretten gör jag av matolja, vittvinsvinäger, vatten och franska örtkryddor.
Sen blanda jag ner det i råkosten.

Det är Teresa som har tipsat mig om denna salladen och vinägretten.

Och den är god!



Trackback
RSS 2.0